Ekspertpanelet

Dagens Sundhed har et bredt panel af eksperter, der svarer på en række spørgsmål inden for forskellige emneområder, f.eks. kost og ernæring, motion og træning, hudsygdomme, sex og samliv m.fl. Eksperterne er specialister inden for hver deres felt.

Nedenfor finder du et arkiv med brugernes spørgsmål og eksperternes svar, inddelt efter emneområder. Klik dig rundt og find svar på en række af de mest almindelige spørgsmål.

Træning og motion

Tilbage

Spørgsmål

Kære Ole Stougaard

Jeg har i en tid ca. et år haft ondt i akilleshælen, efter at have drejet rundt på foden til træning. Jeg har hørt, at det kan trænes væk? Kender du evt nogle træninsmetoder for akilleshælen?

Venlig hilsen
Benitta


Svar

Kære Benitta

Det lyder ikke godt, at du har fået problemer med din akillessene. Det kan være noget drilsk noget at komme af med igen. Men med den rigtige behandling og genoptræning kan du dog hurtigere være tilbage til din træning.

Jeg vil ikke sige, at du kan træne skaden væk, men der er god dokumentation for, at såkaldt Excentrisk træning for akillessenen styrker denne. Excentrisk træning er øvelser, hvor du holder igen mod en belastning. Et eksempel for akillessenen kan være, at du løfter dig op på tæerne med begge fødder. Herefter løfter du den ene fod fri af gulvet, og langsomt sænker du dig ned med det andet ben. Det gør du 10 gange på hver fod og 2-3 gange om dagen. Det er en rigtig god øvelse til at styrke akillessenen, men jeg vil ikke anbefale, at du går i gang, før end smerterne er væk. Når du er i gang igen, kan du vedligeholde styrken ved at lave denne øvelse 2-3 gange om ugen.

Med venlig hilsen Ole Stougaard Multicoach

Ole Stougaard

Læses lige nu

Mest læste