Et liv med slidgigt

Et liv med slidgigt kan være et liv med kroniske smerter. Smerter er dog en subjektiv oplevelse, og de kan påvirke hverdagen for slidgigtpatienter utrolig meget. De kan fx give problemer med at sove, forstyrre appetitten, ødelægge sexlysten og humøret generelt.

I de tidlige sygdomsstadier er smerterne der typisk ikke hele tiden, og de kan indimellem blot fremtræde som stivhed i leddet. Smerterne dukker særligt op, når leddet belastes. Når leddet er varmet op, kan smerterne forsvinde, men komme tilbage igen, hvis leddet overbelastes. I svære tilfælde/sene sygdomsstadier kan smerterne blive kroniske (vedvarende), både når man hviler (også om natten), og når man er aktiv. Smerterne kan også stråle ud fra fx hoften ned mod knæet, og denne smerte er ofte relativ stærk.

Udover lægens smertebehandling kan man selv gøre en del for at få indflydelse på smerteoplevelsen. At kende årsagen til smerterne og være bevidst om sin sygdom kan hjælpe til bedre at håndtere de fysiske og psykiske forhold ved smerterne og generne, fx via træning og motion, kost, aflastning og afspænding, hjælpemidler - og ikke mindst ved at tale med andre om sine smerter og følelser.

Viden og patientuddannelse

Viden og uddannelse er vigtigt for kroniske patienter som fx slidgigtpatienter, fordi det hjæper dem til at håndtere sygdommen. Man kan forbedre sin livskvalitet ved at være godt informeret om sin gigtsygdom og selv tage aktivt del i at klare den. Mange reumatologiske sygehusafdelinger tilbyder gigtskoleundervisning, og gigtforeningen arrangerer forskellige kurser. Rådgivning og undervisning kan også fås på "Center for sundhed og træning" i Århus, Middelfart og Skælskør og forskellige gigtsanatorier og gigthospitaler rundt om i landet.

Aflastning af led

Det er vigtigt, at slidgigtpatienter aflaster deres led - også helt i starten af sygdomsforløbet. Man kan aflaste leddene ved at bruge forskellige aflastningsteknikker og redskaber (hjælpemidler) til de daglige gøremål. En ergoterapeut kan vise hvordan.

Kost og vægt

Det er vigtigt for alle mennesker at spise sundt og varieret - følg Fødevarestyrelsens 8 kostråd
Slidgigtpatienter bør desuden undgå eller bekæmpe overvægt, fordi den belaster kroppens vægtbærende led som hofte, knæ og ankel. Vægttab vil give en bedring, fordi belastningen på leddene mindskes, ligesom en forværring af sygdommen kan forhindres.

Hvis man gerne vil ændre sine kostvaner, kan man få råd og vejledning af en diætist, der bl.a. kan lægge en kostplan. Generelt kan slidgigtpatienter ikke få offentligt tilskud til kostvejledning hos en diætist, så måske skal man selv betale. Hvis man er indlagt på et sygehus, kan man få kostvejledning gratis som en del af indlæggelsen.

Træning og motion

Motion og træning kan forebygge slidgigt eller forhindre, at sygdommen forværres. Motion styrker både muskler, knogler og led. Stærke muskler er vigtige, fordi de aflaster, stabiliserer og bevæger leddene. Motion nærer desuden ledbrusken, så den kan opretholde sin normale tykkelse og dermed fungere normalt.Træningen bør ske på baggrund af vejledning fra en fysioterapeut. Hvis du ikke normalt motionerer, så start forsigtigt op og optrap aktiviteten gradvist, så du ikke overbelaster dine muskler og led.

  • Hvis man har slidgigt i knæ eller hofte, så er det en god idé at vælge svømning (dog ikke brystsvømning, der belaster knæ og hofte) og cykling frem for løb og lange gåture

  • Cykling er en god motionsform, fordi cyklen bærer kroppen for dig

  • Gang i et relativt hurtigt tempo er også en mulighed

  • Du må gerne være en smule forpustet, så pulsen kan komme lidt op

  • Sørg for nogle hensigtsmæssige sko

  • Hvis du har slidgigt i knæ, ankel eller hofte, så gå korte ture

  • Svømning er god træning for både muskler og konditionen

  • Fordelen er desuden, at vandet bærer din kropsvægt, så ledbrusken i leddene ikke belastes

  • Undgå brystsvømning, hvis du har slidgigt i hofte eller knæ

  • Så er crawl og rygcrawl bedst for dig

  • Undgå løb, hvis du har slidgigt i hofte, knæ eller ankel

  • Uanset hvad er det en god idé at løbe på et blødt underlag, fx skovbund eller fodboldbane

Hverdagens gøremål

Hvis man er tilstrækkeligt hårdt ramt af slidgigt, kan det være svært at få klare hverdagens praktiske opgaver, fx bad, påklædning, madlavning og opvask. Forskellige hjælpemidler og små tricks kan hjælpe, så man fortsat kan klare sig selv. Der findes mange smarte redskaber og tilpasninger, man kan have glæde af. En ergoterapeut kan hjælpe med råd og brug af hjælpemidler.

 

Kilder

www.reumadoktor.dk

www.gigtforeningen.dk

Læses lige nu

Mest læste