Den sunde te

Der er god grund til at drikke et par kopper te om dagen, for teen har gunstige sundhedsmæssige effekter og kan forebygge flere sygdomme og rense kroppen.

 

Te-drikning er kommet på mode i den vestlige verden og er på menukortet med mange varianter på de fleste caféer og kaffebarer.
 

Typer af te

 Der findes mange typer af te; fx sort te, grøn te, hvid te, Oolong te og endelig urtete som ikke har noget med de andre teer at gøre. Smagen på te varierer alt efter, hvor modne tebladene er, jordtypen og klimaet, men også forarbejdningsmetoden og tilsætning af aroma har betydning for smagen.

 

Grøn te

 

I flere hundrede år har grøn te i flere asiatiske lande været kendt for sin helbredende virkning. Men det er først for nylig, at den er blevet videnskabeligt undersøgt. Og der er god grund til at drikke et par kopper te dagligt, da teen kan have en gunstig sundhedsmæssig effekt. Den grønne te har ikke undergået en fermeteringsproces ligesom den sorte te, og derved er vigtige stoffer bevaret. Selv om der er koffein i grøn te, er mængden væsentlig mindre end i andre koffeinholdige drikke. Er du følsom overfor koffein er det dog en god idé at drikke koffeinfri te.

 

Det sunde indhold i te

 

Grøn og sort te stammer fra den samme plante. Teen er rig på antioxidanterne: flavenoider, polyfenoler og catechiner. Antioxidanterne reducerer den ødelæggelse på cellerne, som de frie radikaler udøver. Dannelsen af frie radikaler er en naturlig proces i kroppens stofskifte. De frie radikaler er aggressive molekyler, der kan forårsage skadevirkning på cellerne, og her er det at antioxidanterne fra teen hjælper. Te indeholder hundrede af ingredienser, men når du drikker te, konsumerer du de fleste ingredienser i så små mængder, at de formentlig ikke har nogen målbar effekt på kroppen.

Den forebyggende te

 

Der er publiceret mange videnskabelige undersøgelser om te og sundhed, og betydningen af de aktive stoffer i te for sundheden. Tedrikkere har i undersøgelser vist sig at have lavere risiko for flere forskellige sygdomme.

Te er som tonic for immunsystemet. Undersøgelser har vist at indholdsstofferne i te såsom flavonoiderne hjælper med at bekæmpe svamp samt bakterie- og virusinfektioner. For tænderne kan grøn te reducere karies, plak, sygdomme i gummerne og dårlig ånde. Flere studier foretaget på dyr viser, at te kan have forebyggende virkning på kræft og en hæmmende virkning på kræftcellerne, fx mavekræft, prostatakræft, brystkræft. Tedrikkere har et højere knoglemineralindhold, end de som ikke drikker te, og kan derfor forebygge knogleskørhed. Endvidere kan te muligvis forebygge hjertekarsygdomme, åreforkalkning og for højt kolesterol. Undersøgelser har også vist, at te kan være anti-inflammatorisk og kan øge kvindens fertilitet.

 

Chai-latte – den nye trend

 

Den nye te-trend er chai-te med mælk og honning som især de yngre generationer har taget til sig. Chai-te stammer fra Indien og har været drukket her i flere århundrede. Chai-te er ingen traditionel te skønt den indeholder sort te. Derudover indeholder den forskellige krydderier og sukker/ honning samt mælk. Krydderierne der tilsættes kan være kanel, kardemomme, sort peber og ingefær. En kombination af krydderier som både skulle kunne få dig til at slappe af og afstresse samtidig med at krydderierne fx kan afhjælpe mave- og fordøjelsesproblemer.

 

Urtete

 

Urtete er en helt anden slags te end sort og grøn te. Som navnet siger, består teen af urter – og kun af tørrede urter blade eller blomster. Der findes mange forskellige slags urtete, som siges at have forskellige gavnlige virkninger for helbredet og sundheden. Den meste kendte urtete er nok kamilleteen.

Urteteer bliver bl.a. brugt som udrensningste eller afgiftningste, hvor en blanding af forskellige urter hjælper med at fjerne ophobninger af affaldsstoffer i kroppen.

 

Kilder

www.internationalwellbeing.com
www.teinfo.dk

Læses lige nu

Mest læste