Kaffens mysterier

Danmark er en af de store kaffedrikkende nationer i verden. De fleste af os kan slet ikke undvære vores morgenkaffe. Men hvor sundt er kaffe egentlig?

Undersøgelser viser nu, at du roligt kan drikke 3-4 kopper kaffe dagligt - det er godt for helbredet, da det beskytter mod både type-2 diabetes, visse kræftformer og leversygdomme.

Sådan virker kaffe

Når kaffe er så varmt et samtaleemne skyldes det, at det har flere virkninger, som du sikkert allerede kender og nyder i din hverdag. For eksempel:

  • opkvikkende - derfor er kaffekoppen en velkommen gæst ved morgenbordet.

  • vores koncentration øges - på de fleste arbejdspladser finder du en kaffeautomat.

  • vores evne til at præstere fysisk øges, vi kan udholde i længere tid. Kaffe eller koffein er dog ikke på dopinglisten 2009.

  • den akutte effekt af kaffe eller koffein er en stigning i blodtrykket og en højere puls, som dog ikke er farlig. 

  • virker vanddrivende - drikker du mere end 5-6 kopper dagligt tæller det ikke med i væskeregnskabet.  

  • øger mavens produktion af mavesyre - så pas på din mave, hvis den er sart.

  • øger vores forbrænding på kort sigt - men virkningen forsvinder, hvis du drikker kaffe dagligt.

Hvad er der i kaffen?

Kaffe består af mere end 1000 forskellige stoffer, hvoraf koffein og antioxidanter de mest velkendte. Indholdet af koffein afhænger af kaffetypen. F.eks. indeholder en kop neskaffe (150 ml) ca. 60 mg koffein, filterkaffe ca. 85 mg og koffeinfri kaffedrikke ca. 3 mg koffein.

Koffein er ansvarlig for de virkninger, som vi mærker ved at drikke kaffe, mens antioxidanterne er ansvarlige for at forebygge f.eks. type-2 diabetes og visse kræftformer.Virkningen af de øvrige indholdsstoffer i kaffe kendes endnu ikke, derfor er kaffe fortsat et interessant forskningsemne. 

En sund kop kaffe

Når du snupper den næste kop kaffe, bør du måske have i mente, at den sunde kop afhænger af, hvordan du har tilberedt kaffen.

  • Kogekaffe, hvor man koger bønnerne direkte ned i kogende vand er knap så sundt. Det får kolesteroltallet til at stige.

  • Almindelig filterkaffe (tilberedt ved 90 grader) påvirker ikke kolesterolet i blodet.

  • Den moderne stempelkaffe ligger et sted mellem de to.

Pas på med kaffe når…

  • Du er gravid. Så er anbefalingen maks. 3 kopper dagligt.

  • Når du tager visse mineraltilskud. Kaffe hæmmer f.eks. optagelsen af jern. Drik derfor ikke kaffe sammen med dine jerntabletter.

  • Nogle mennesker er mere følsomme overfor kaffens virkninger, særligt hvis de ikke drikker kaffe så hyppigt.

  • Det er muligt at blive afhængig af kaffe og koffein, men det er ikke farligt. Er man afhængig og holder op med at drikke kaffe kan man opleve hovedpine, søvnforstyrrelser eller forøget nervøsitet. Disse symptomer aftager dog med tiden.

Kilder

www.netdoktor.dk

www.iform.dk

www.jp.dk

wwww.motion-online.dk

www.dr.dk

Læses lige nu

Mest læste