4 hurtige kostråd

Overordnet set viser kostundersøgelser, at det generelt ser godt ud med danskernes energi -og næringsstofindtag. Men det ville gavne at indtage lidt mere af de følgende madvarer.

Frugt og grønt

Det er vigtigt at spise frugt og grønt for at få dækket vitamin- og mineralbehovet og det anbefales at spise 600 gram om dagen. Heraf kampagnen 6omdagen. Børn under 10 år bør spise 400 gram frugt og grønt om dagen. Læs mere om vitaminer og mineraler.

Brød og fibre

Undgå at spise for meget at det hvide brød som fx italiensk brød. Spis hellere rugbrød, fuldkornsprodukter og havregryn, så har du større sandsynlighed for at få dækket dit fiberbehov, som er på 25-35 gram om dagen. Læs mere om kulhydrater.

Mælk og ost

Vælg altid mælk og ost med er lavt fedtindhold. Mælken er en god kalkkilde. Det anbefales at mænd indtager 3,5 gram om dagen og kvinder 3,1 gram om dagen. Man får dækket det ved at indtage ½l mælk om dagen. Læs mere om fedt.

Fisk

Bidrager med de gode fedtstoffer og med jod, der er en mangel i den danske befolkning. Fisk nedsætter også risikoen for at udvikle boldpropper. Det anbefales derfor at indtage mindst 300 gram om ugen. Læs mere om fedt.

 

Kilde

www.altomkost.dk

Læses lige nu

Mest læste