Energifordeling i et måltid

Kulhydrater, proteiner, fedt (og evt. alkohol) er energigivende næringsstoffer i vore levnedsmidler, som har betydning for kroppens funktioner og sundhed. Nogle af næringsstofferne er livsnødvendige, dvs. at overlevelse er betinget af en passende tilførsel udefra.

I alt er der tale om ca. 50 forskellige stoffer, som skal tilføres kroppen gennem mad og drikke. Dog med udgangspunkt i næringsstofferne fedt, kulhydrat og protein.

Energi

Efter at næringsstofferne er indtaget, omdannes de til energi, som kroppen har brug for til at:

  • holde kroppens temperatur på 37 º 

  • kunne udføre fysisk aktivitet 

  • holde kroppens indre organer ved lige; lunger, tarmkanal, blodkredsløbet og opbygning af væv m.m.

Spiser man vedvarende for meget, dvs. indtager for meget energi i forhold til kroppens behov og ikke forbruger denne ekstra indtaget energi, sætter det sig som fedt på kroppen. Spiser man derimod mindre end kroppens behov taber man sig. Så enkelt er det. Der findes dog ikke nogle officielle anbefalinger for, hvor meget energi den enkelte person har brug for. Energibehovet afhænger bl.a. af kropsbygning, alder, køn, den enkeltes fysiske aktivitets niveau og andre individuelle forskelle.

Energifordeling

Anbefalingerne om næringsstoffer giver retningslinier for en kost, som danner grundlag for en generel god sundhedstilstand og omfatter de energigivende næringsstoffer som fedt, kulhydrat og protein. Hermed kostens energifordeling. De ikke energigivende næringsstoffer som vitaminer og mineraler er også omfattet anbefalingerne.

Man kan sige, at behovet for et næringsstof er den mængde, du skal indtage, for at der ikke opstår mangelsymptomer. Eller at behovet er den mængde, der skal indtages for at opretholde tilfredsstillende kropsreserver. Endvidere gælder anbefalingerne raske mennesker med lavt eller moderat fysisk aktivitet.

Den anbefalede energifordeling er således:

  • 50 – 60 % kulhydrater 

  • max. 30 % fedt 

  • 10 – 15 % af protein

 

Kilder

www.sundhedsguiden.dk

www.altomkost.dk

Læses lige nu

Mest læste