Husk D-vitamin, når du bruger solcreme!

Solskin får vores krop til at producere D-vitamin, og det er særlig vigtigt for os danskere, der ofte lider af D-vitamin mangel. Hvad så med solcremen, går den i vejen for den gavnlige effekt af solens stråler? Få svaret her.

D-vitamin er solskinsvitaminet, som mange danskere får for lidt af til dagligt. Vi skal have tilstrækkelig med D-vitamin for at optage den kalk, som er helt nødvendigt for at få stærke knogler både her og nu samt på sigt. Derudover er D-vitamin også nødvendigt for vores muskelfunktion og immunforsvar.

Faktisk er det en meget vanskelig opgave at dække vores D-vitaminbehov gennem maden alene. Det kræver, at du flere gange om ugen spiser fødevarer rige på D-vitamin, f.eks. fede fisk og mejeriprodukter .

Selvom du får D-vitamin fra mange forskellige kilder, er der meget lille risiko for at overskride den anbefalede dosis. Læs mere om D-vitamin og anbefalinger for dagligt indtag her.

Sollys giver dig D-vitamin

D-vitamin dannes i huden, når den bestråles med solens UVB-stråler. Mængden af den D-vitamin som dannes afhænger af, hvor stærkt UVB strålingen er samt af din alder, og om du har lys eller mørk hud. Med alderen svækkes kroppens evne til at producere D-vitamin, og har du mørk hud, skal du være længere tid i solen sammenlignet med personer med lys hud.

Solens stråler er stærkest i sommerhalvåret, dvs. fra maj til september. I de øvrige måneder er sollyset ikke stærkt nok til, at vi danner D-vitamin.

Solarium kan ikke anbefales, og ifølge Sundhedsstyrelsen vides det heller ikke præcist hvor meget D-vitamin der dannes ved brug af solarier.

Solcreme med høj faktor blokerer for D-vitamin dannelsen

Ifølge Sundhedsstyrelsen kan solcreme ikke beskytte 100% mod solen, fordi en mindre del af strålingen altid trænger ind i huden. Ifølge Leif Mosekilde, som er dr. med. og professor ved Århus Universitet, hæmmer solcreme D-vitamin dannelsen:

»Kroppen producerer ikke D-vitamin, hvis man har solcreme med høj faktor på. Det er bevist, at hvis man har mere end faktor otte, og bruger den rigtigt - altså kommer den mængde på, man skal - så dannes der ikke D-vitamin i huden,« fortæller Leif Mosekilde.

Ifølge Osteoporosedoktor og Leif Mosekilde er 30 min. i solen uden solcreme i løbet af sommerhalvåret nok til at få dannet tilstrækkelig med D-vitamin. Kun arme, ben og ansigt behøver at være blottet.

Brug af solcreme kræver derfor ekstra D-vitamin

De mennesker, som dagligt bruger solcreme i sommerhalvåret og ikke lider af D-vitaminmangel har ofte et højere indtag af D-vitamin gennem kosten og ved hjælp af kosttilskud.

Kig nærmere på dine egne kostvaner og tjek om du er dækket ind med D-vitaminrige fødevarer . Hvis ikke er det en god ide at supplere med kosttilskud, særligt udenfor sommerhalvåret.


Kilder:

  1. www.osteoporosedoktor.dk
  2. www.sst.dk
  3. www.videnskab.dk

Vitaminer og mineraler:

Relaterede artikler:

Vis alle relaterede artikler

Om solcreme

Når vi bruger solcreme beskytter vi huden mod solens UVB og UVA-stråler ved enten et kemisk eller fysisk filter. For at opnå beskyttelse med den faktor, som står på flasken, skal du smøre med 40 ml, hvis du som voksen skal dække hele kroppen.

Typisk smøres med ¼ af den anbefalede mængde. Men en solcreme faktor 16 beskytter med solfaktor 2, hvis der smøres med 1/4 af den anbefalede mængde.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Om D-vitamin

D-vitamin er en gruppe af fedtopløselige vitaminer, der omdannes til et aktivt hormon i kroppen. D-vitamin omtales som D2 og D3.

D2 optages gennem tarmen fra den mad vi spiser, mens D3 er den D-vitamin som dannes i kroppen, når huden udsættes for sollys.

D3 omdannes i lever til 25-hydroxy-vitamin D, som er den form der kan lagres i vores krop.

Læses lige nu

Mest læste