Vitaminer og mineraler

Kroppen har brug for vitaminer og mineraler for at fungere. Læs her hvilken ernæringsmæssig betydning de har.

Vitaminer

Kroppen kan ikke selv danne vitaminer, og derved er vitaminerne livsnødvendige stoffer. Den vigtigste opgave for vitaminer er at regulere optagelsen og fordøjelsen af maden. I alt har man kendskab til 13 forskellige vitaminer, og hver af dem har en bestemt funktion. Ved mangel på et vitamin i maden over en længere periode vil der opstå mangelsygdomme. Fx kan børn, der mangler D- vitamin, udvikle engelsksyge(rakitis), og derved får de bløde knogler og bliver typisk hjulbenet. Og ældre kan ved mangel på D- vitamin & sollys udvikle knogleskørhed (osteoporose).

Vitaminer opdeles i to grupper:

  • de fedtopløselige vitaminer er A-, D,-E, og K-vitamin 

  • de vandopløselige vitaminer er C- vitamin og alle B-vitaminerne

De fedtopløselige vitaminer lagres i kroppen i modsætning til de vandopløselige, der skal tilføres kroppen hver dag gennem maden. I Danmark er der ikke nogle problemer med vitaminmangel, især ikke med den viden (som dog stadig er noget begrænset) vi har opnået i dag. Nogle vitaminer kan være giftige i store mængder, dette gælder især A,- og D-vitaminer, men det er yderst sjældent, at det forekommer.

Mineraler

Kroppen bruger mineralerne som byggemateriale. Fx bruges kalk og fosfor til knogler og tænder. Andre mineraler indgår i reguleringen af stofskiftet via enzymer og hormoner. Her kan nævnes jod, som skjoldbruskkirtlen har brug for til at danne stofskiftehormoner. Mangler du jod, kan du udvikle struma, som er en sygdom, hvor halsen bliver tyk pga. forstørret skjoldbruskkirtel. Jod findes kun i fisk, og det er bl.a derfor, at man anbefaler at spise fisk.

Ikke alle mineraler vi spiser bliver automatisk optaget i tarmen. Sammensætningen af måltidet er af betydning for, hvordan mineralet er bundet til madvarerne. Men hvis du spiser en varieret kost, er du ikke i risiko for at komme i mangeltilstand.

Jern

Som kvinde og især i den fødedygtige alder bør man være opmærksom på, om man er i jern-underskud, fordi man mister blod ved menstruation. Dette er især et problem for danske kvinder, fordi deres jernstatus er lav. Derfor bør de indtage mere kød, gerne magert kød og leverpostej/ paté.

 

Kilder

Human Ernæring - Grundbog i ernæringslære, Gustav Nedergaard, Nucleus forlag, 1997

Mennesket Ernæring - fra molekylærbiologi til sociologi, Arne Astrup et al (red.), Munksgaard, 1999

Læses lige nu

Mest læste