Forbedring af konditionen

Når du hører ordet kondition følger ordet motion som regel med i samme sætning. Men hvad er motion, og hvilke motionsformer er effektive, når din kondition skal forbedres?

Du læser om det i aviser, blade og på internettet, hører om det i TV og radio – ordet "kondition" og ikke mindst, hvad du bør gøre for at forbedre din kondition.

For at opnå en effektiv og hurtig forbedring af din kondition, bør du dyrke motionsformer, hvor du arbejder ved mindst 60 % af din maksimale puls gennem 20 minutter eller mere.

En stigning i din puls er med til at styrke dit kredsløb og dermed hjertets evne til at pumpe ilt rundt i kroppen

De gængse motionsformer

To af de mest populære og lettest tilgængelige motionsformer til forbedring af konditionen er cykling og løb. Ved begge motionstyper bruger du de store muskelgrupper i benene og det er relativt let at få pulsen op over de ønskede 65 %, som er vigtige for forbedringer i konditionen. Samtidig er disse to træningsformer enkle lette at gå til. Du skal bare anskaffe dig et par løbesko eller en cykel, så kan du begynde at motionere! Det eneste du skal sørge for er at din cykel er korrekt indstillet til din kropsbygning og at du har nogle løbesko der passer til din løbestil.

Andre effektive motionsformer

Der findes dog mange andre motionsformer, som også giver en god konditionseffekt. Svømning, roning, inline-skating/rulleskiløb er alle sportsgrene som effektivt forbedrer din kondition. Fælles for disse motionsformer er dog at de kræver tekniske færdigheder og ressourcer, og er derfor ikke så ligetil at gå til, som f.eks. løb. Hvis de tekniske grundfærdigheder ikke er på plads, opnås en mindre effekt på konditionen, og træningen bliver dermed mindre effektiv.

Andre mulige sportsgrene

Er du mere til bold- eller ketchersport, så er fodbold, håndbold, badminton eller squash, heldigvis også gode motionsformer til forbedring af din kondition. I disse sportsgrene veksles typisk mellem perioder med høj intensitet og perioder med meget lav intensitet. Det vigtigste er, at du samlet når op på over 20 minutter med god intensitet.

Hvordan finder jeg min motionsform?

I denne artikel er der præsenteret en række forskellige motionsformer. Du bør naturligvis afprøve forskellige motionsformer for at finde den motionsform, som du bedst kan lide. Det er vigtigt, at du ikke blot tænker på træningseffekten, når du vælger motionsform. Glæden ved at træne bør indgå på lige fod, for uden motivation og lysten til at træne igen og igen så kommer du ikke langt.

Konditionen skal vedligeholdes med regelmæssig træning og uden vedholdenhed så forsvinder den gode form lige så hurtigt som den er kommet.Der findes en motionsform til alle – det gælder blot om at lede længe nok!

Læs om fordele og ulemper ved forskellige motionsformer.

Konditonstræning

  • Konditionsforbedrende træning kræver minimum 20 minutter træning ved minimum 65% af maksimal puls
  • For at vedligeholde eller forbedre din kondition skal du træne regelmæssigt
  • Jo bedre din kondition bliver, jo mere skal der til at forbedre den
  • Gode motionsformer: løb, cykling, svømning, roning, inline-skating/rulleskiløb samt fodbold, håndbold, badminton og squash

Læses lige nu

Mest læste