Forbrænd kalorier effektivt

Har du som mål at tabe vægt, er det vigtigt, at du forbruger flere kalorier, end du indtager. Du indtager kalorier i form af kulhydrat, fedt og protein, når du spiser. Du forbruger kalorier, når du er aktiv  - fx når du dyrker motion. Jo mere motion og jo mere aktiv du er, jo flere kalorier vil du derfor forbrænde.

Hvilestofskiftet

For at kunne holde kroppens funktioner i live, bruger kroppens muskler og organer kontinuerligt energi. Du forbrænder derfor konstant kalorier. Denne basale kalorieforbrænding kaldes for hvilestofskiftet. Hvilestofskiftet varierer fra person til person, men typisk vil aktive personer have et højere hvilestofskifte end inaktive personer, og mænd har større hvilestofskifte end kvinder pga. deres større muskelmasse.

Da muskelmassen har en indflydelse på hvilestofskiftet, betyder dette, at du er i stand til at forøge dit hvilestofskifte ved at styrketræne regelmæssigt og derved forøge din muskelmasse.

Effektiv kalorieforbrænding

For at forbrænde flere kalorier er det vigtigt, at du er fysisk aktiv. Konditionstræning er en meget effektiv måde at forbrænde kalorier på. Jo større intensitet du træner med, jo flere kalorier vil du forbrænde pr. tidsenhed. Har du begrænset tid til rådighed, er det derfor en god idé at træne ved så høj intensitet som muligt, for at få brugt tiden mest effektivt, hvis dit mål er vægttab.

Derudover har det også en betydning, hvor stor en kropsmasse du bruger i din træning. Bruger du en meget stor kropsmasse fx når du løber, forbrænder du flere kalorier ved samme intensitet sammenlignet med cykling.

Effektiv konditionstræning

For at forbrænde kalorier er konditionstræning en meget effektiv metode. Konditionstræning er træning, hvor du får sat dit stofskifte i vejret. Dit stofskifte er dels afhængigt af den intensitet, du træner med, og dels af den mængde muskelmasse du bruger. Idrætsgrene som roning, rulleski og distanceløb er meget effektive konditionstræningsformer, idet de kan foregå ved høj intensitet, samtidig med at en stor muskelmasse benyttes. Andre gode let tilgængelige idrætter er svømning og cykling.

Er du mere til styrketræning, er dette også en ganske udmærket træningsform, hvis du ønsker at øge din forbrænding, da en større muskelmasse vil medføre et højere hvilestofskifte.

Efterforbrænding 

I timerne lige efter du har trænet, vil du opleve en såkaldt efterforbrænding. Det vil sige at dit kalorieforbrug i timerne efter din træning er øget. Jo større træningsintensitet jo større efterforbrænding vil du opleve. Efterforbrænding er en ekstra gratis gevinst du får, når du træner. Du forbrænder så at sige flere kalorier end normalt blot ved at ligge på sofaen, efter du har trænet.

Det handler ikke kun om kalorier 

For at forbrænde kalorier er det vigtigt at være fysisk aktiv. Jo større fysisk aktivitet jo flere kalorier vil du forbrænde. Fysisk aktivitet handler imidlertid ikke kun om at forbrænde kalorier. Find en motionsform som du synes er attraktiv. Dette vil give dig en glæde ved at være fysisk aktiv, der betyder, at du bliver fastholdt i et træningsmønster. Så på med træningstøjet og ud og find en motionsform, der passer perfekt til dig!

Læses lige nu

Mest læste