Motion i dagligdagen

Der er mange gavnlige effekter ved at dyrke motion hver dag. Brug fantasien og få her nogle gode ideer til, hvordan du kan få mere motion ind i din hverdag.

Det er ikke en dårlig idé at have "mere motion" med i din plan for hverdagen. Motion er nemlig godt for en masse:

  • Bedre fysisk og psykisk velvære
  • Mere overskud til dagens opgaver (og éns familie)
  • Tab af kropsvægt eller omfordeling af mængden af fedt og muskler
  • Bedre kondi
  • Nedsat risiko for livsstilssygdomme som
    • Hjerte-kar sygdomme
    • Type II diabetes/sukkersyge
    • Depression
    • Forhøjet blodtryk
    • Slidgigt

Vi bevæger os for lidt i hverdagen

Mange af os kender rutinen: Vi sætter os ud i bilen om morgen, kører på arbejde, sætter os ved vores skrivebord og når dagen er slut, sætter vi os i bilen igen og kører hjem. På vejen hjem handler vi lige i supermarkedet og henter måske også børnene i dagsinstitution - og så skal der også laves aftensmad. Har man store børn skal de måske køres til fritidsaktiviteter og hentes igen, og der skal hjælpes med lektier. Til sidst: ind foran TV’et og efter et par timers afslapning er det sengetid.

Bryd dagligdagens trummerum med motion

Er det genkendeligt? En hverdag uden et sportsligt isæt? Hvis ja, hvordan bryder du så den daglige "trummerum" med inaktivitet og får begyndt et "nyt liv" med mere fysisk aktivitet? Et godt nytårsfortsæt er at få bevægelse og aktivitet ind i den hverdag du har i forvejen. For mange af os ligger den mulighed nemlig lige foran næsen på os, uden at vi anvender den. Vi kan gøre det på flere måder:

Motionér på vej til job eller skole

At vælge at bevæge sig på vej til og fra arbejde er med til at brænde kalorier og er faktisk en af de letteste måder, hvormed du kan få din daglige motion.

Tag cyklen

At cykle på arbejde vil muligvis ikke give det store vægttab men det vil forbedre din kondition og forandre din kropssammensætning i positiv retning: flere muskler og mindre fedt. Det virker bedst, hvis man har mere end 4-5 km til arbejde eller skole. Men selv ved kortere afstande, har cykling stor betydning.

Har du kort afstand til arbejde (mindre end 2-3 km), så er det en mulighed at gå eller "jogge/løbe" - specielt hvis der er mulighed for at bade på dit arbejde. Det vil ret hurtigt give dig en bedre kondition og kropssammensætning.

Motionér når du kommer hjem

Er afstanden til dit arbejde for lang til at gøre den til en daglig fysisk aktivitet, så er du nødt til at tage f.eks. cyklen eller løbe/traveskoene frem, når du kommer hjem. Få idéer til forskellige motionsformer samt gode råd om, hvordan du undgår at få skader, når du går i gang.

God fornøjelse med det aktive liv - hver dag!

Læses lige nu

Mest læste