Derfor skal du styrketræne

Vores muskelstyrke afhænger af, hvor meget og hvor ofte vi udfordrer kroppen med tunge arbejdsopgaver. Desuden falder styrken med alderen, og hvad der tidligere føltes som let at løfte, bliver med tiden en større og større udfordring.

Heldigvis findes der råd for dette, nemlig at begynde på at træne styrketræning regelmæssigt. Styrketræning vil medvirke til, at dine ben og arme kan yde en højere kraft, uden at du som sådan føler dig mere træt, og efter kort tid med styrketræning vil bæreposerne igen begynde at føles lettere. Med andre ord er gevinsten en lettere hverdag.

Flot holdning

Styrketræning resulterer i, at dine muskler bliver stærkere og større. Når dette sker, spændes der op i hele kroppen. Styrketræning af musklerne omkring ryg og mave giver dig en rank og flot holdning, samtidig med at du forebygger rygproblemer. Sidder du eksempelvis på kontor hver dag, er det vigtigt, at du træner ryggens og mavens muskler. På denne måde undgår du at komme til at sidde og hænge.

Forebyg skader

Styrketræning vil gennem hele forløbet forøge din muskelstyrke og holdbarheden i dine led. Det medfører, at kroppen kan klare en større belastning, inden den må sige fra. Har du tendens til let at blive skadet, vil styrketræning hjælpe til med at holde skaderne væk. Er skaden sket, er styrketræning en vældig god måde at genoptræne på. Der findes et utal af muligheder for netop at genoptræne din skade på bedste vis. Det er her muligt at tilpasse belastningen på din krop, så den passer præcist til din skade.

Bedre præstationer

Styrketræning er ydermere et fremragende supplement til din konditionstræning. Hvis du går med planer om at blive en hurtigere løber, men er gået død i de mange kilometer, kan styrketræning være en stor fordel og hjælpe dig på vej. Dine muskler vil vænne sig til at producere et kraftigere afsæt, uden at din krop belastes yderligere. Helt generelt er styrketræning en meget fleksibel træningsform, som med lethed kan tilpasses netop dine behov.

Der er således mange gode grunde til at finde plads til to til tre styrketræningspas om ugen. Du kan vælge at træne hjemme og så vælge øvelser, hvor du bruger din egen kropsvægt som belastning.

Ønsker du større variation eller at udfordre kroppen med tungere vægte, så kan du tegne et medlemskab i et fitnesscenter tæt på hvor du bor. De fleste centre har gode instruktører ansat, som kan hjælpe dig med at skræddersy et styrketræningsprogram, der tilgodeser dine ønsker og behov.

Fremskridtene vil være mange, og det vil i sidste ende give dig en lettere hverdag med mere overskud.

Læses lige nu

Mest læste