Eksplosiv styrke

Hvis du godt kunne tænke dig at være bedre til at udvikle en stor kraft hurtigt, er eksplosiv styrke lige noget for dig.

Hvad er det?

Eksplosiv styrke er en betegnelse for evnen til at aktivere hele sin muskel så hurtigt som muligt. Din muskel består af en masse små muskelfibre, som skal sættes i gang hver gang musklen skal udvikle kraft.

Muskelfibrene bliver sat i gang af dit nervesystem, men det er ikke nødvendigvis alle fibre som bliver sat i arbejde når du bruger en muskel. Den eksplosive styrke er således en betegnelse for, hvor god du er til at aktivere alle muskelfibrene i en muskel, lige når du har brug for det.

Hvad du kan bruge det til?

I rigtig mange sportsgrene er eksplosiv styrke enormt vigtig. Næsten alle sportsgrene har situationer hvor du skal producere meget kraft, meget hurtigt, fx et smash i badminton, et hop i basketball, en spurt i fodbold osv. Alle disse ting er afhængige af en stor eksplosiv styrke. Ligeledes er det vigtigt at kunne tage fra med armene, hvis du falder og også her er den eksplosive styrke helt essentiel.

Træningsprincippet

Eksplosiv styrke handler i høj grad om at du skal styrketræne dig til en hurtig og eksplosiv aktivering af dine muskler.

Det er altså i høj grad nervernes evne til at aktivere dine muskler du træner - hvilket betyder, at du ikke nødvendigvis vil få større muskler af at træne din eksplosive styrke.

Træningsforslag

Nøgleordene ved træning af din eksplosive styrke er hurtigt, tungt og med få gentagelser. Den enkelte gentagelse skal udføres så kraftfuldt og eksplosivt som muligt. Du skal træne relativt tungt og med få gentagelser. Eksempelvis skal du kun tage 3 gentagelser af en øvelse, med en sådan belastning at du ville kunne lave mindst én gentagelse til.

Plyometrisk træning

Plyometrisk træning er en af de mest effektive metoder til at forbedre din eksplosivitet. Metoden går ud på at du, hurtigt efter hinanden, skiftevis slapper af i en muskel og aktiverer den. Formålet er at du træner kroppen til hurtigt at aktivere så mange muskelfibre som muligt.

Plyometrisk træning er utroligt godt til at øge din eksplosive styrke, men er også ret hårdt for kroppen. Du bør derfor have styrketrænet 6 – 12 måneder inden du begynder på denne type træning.

Læses lige nu

Mest læste