Maksimal styrke

Maksimal styrke er den styrke, der bestemmer, hvor stor en vægt du kan løfte. Her kan du læse om, hvilke faktorer, der spiller ind på, hvor stor en kraft din muskel kan producere.

Maksimal styrke er den styrke, der bestemmer, hvor stor en vægt du kan løfte. Når du løfter en tung genstand sker det ved, at den muskel der er i brug trækker sig sammen og udvikler den nødvendige kraft der skal til for at løfte genstanden. Der er forskellige faktorer som spiller ind på, hvor stor en kraft din muskel kan producere.

Ønsker du at forbedre din maksimale styrke, skal din styrketræning skal være meget tung. Tung styrketræning har følgende træningseffekter, der medfører at du får:

  • Større muskelvolumen
  • Flere muskelfibre
  • Dit nervesystem formår at aktivere flere muskelfibre ad gangen

De to væsentligste punkter uddybes nedunder.

Større muskelvolumen

Når du styrketræner meget tungt, ødelægger du en smule af dine muskelfibre. For at dine muskler efter nogle træningsforløb kan klare den belastning du giver dem, må bygge sig en smule større. Hermed øges dit muskelvolumen, hvilket også vil kunne ses på din krops bygning.

Forbedret evne til at aktivere musklerne

Når du skal aktivere en muskel, sendes der et signal fra din hjerne ned til musklen om at den skal trække sig sammen. Ved hjælp af styrketræning vil din krop lære at aktivere flere muskelfibre på en gang. Det vil medvirke til, at du bliver stærkere uden at få større muskler. Dette er især ideelt, hvis du ikke ønsker at øge din vægt men kun din styrke.

Træningsplanlægning

Hvis du gerne vil træne tung styrketræning, skal du sammensætte dit program ud fra følgende kriterier.

  • Belastning: 85-100% af den vægt du kan løfte en gang
  • Repetitioner: 1-3, i 3-5 serier
  • Pause i 3 minutter

Hvis du følger dette, vil der du ganske hurtigt se fremskridt i din maksimale muskelstyrke. Det er især den øgede fyringsfrekvens, som i begyndelsen gør dig stærkere.

Læses lige nu

Mest læste