Muskeludholdenhed

Kender du det, når du er ude på en lang løbetur og dine ben begynder at give op før motoren løber tør for energi? Løsningen på dine problemer kan være at arbejde med dine musklers udholdenhed.

Hvad er muskeludholdenhed?

Muskeludholdenhed er, som det lyder, musklens evne til vedvarende arbejde. Det kan enten måles som den tid en muskel kan producere kraft uden at blive træt, altså uden bevægelse, eller det antal gange en muskel kan producere kraft mod en given modstand uden at trættes, altså med bevægelse.

Årsagen

Når du påbegynder en aktivitet, som ikke virker særligt hård det første stykke tid, men gradvist bliver hårdere og hårdere, er årsagen at dine muskler ikke kommer af med affaldsstoffer i samme tempo som de bliver produceret. Dette kan både være fordi dine muskler ikke optager ilt hurtigt nok, eller fordi de ikke er gode nok til at komme af med affaldsstoffer.

Træningsprincippet

Heldigvis findes der måder at træne målrettet mod muskeludholdenhed, så du vil kunne blive ved i samme tempo længere. Løsningen er målrettet styrketræning. Du skal træne dine muskler til at kunne blive ved i længere tid ved samme belastning og det gør du ved at lave mange gentagelser ved en lav belastning.

Træningsforslag

Hvis du gerne vil kunne løbe i samme tempo i længere tid, gælder det om at fokusere på de muskler du bruger når du løber – altså benene. Et eksempel på et træningsprogram kunne være at lave flere forskellige øvelser for benene og lave alle øvelserne med 15 - 20 gentagelser 3 gange.

Øvelsesforslag

Er det muskeludholdenheden i løb som du gerne vil forbedre, kunne et træningsprogram se sådan ud:

  • Squat (med eller uden vægt): 15-20 gentagelser 3 gange
  • Lunge: 15-20 gentagelser 3 gange
  • Leg extension: 15-20 gentagelser 3 gange

Dette bør dog suppleres med nogle øvelser for ryggen og maven.

Læses lige nu

Mest læste