Dagens myte: Undgå fedtet og tab dig

Der går myter om, at man taber sig ved at undgå fedt i sin mad. Men er det sandt? Dagensundhed afliver i løbet af de kommende uger flere myter om, hvad der er sund kost. Dagens myte handler om vægttab og fedtindhold i maden.

Man taber sig meget ved at skære ned på fedtet

Mange overvægtige vil kunne tabe sig ved at skære ned på fedtet - rigtigt.

Måske endda et vægttab på 5-10 kg over en periode på nogle måneder.

Men efter 6-12 måneder på en sådan kost begynder mange at tage på igen, og derfor er de langsigtede resultater begrænsede. Det er derfor vigtigt at forstærke den mindre fedtholdige mad med andre ændringer for at fremme vægttabet og vedligeholde det yderligere, eksempelvis ved at:

  • spise flere proteiner, mere frugt og grønt, både de fine og de grove af slagsen
  • huske sin morgenmad
  • spise mindre natmad
  • spise mindre hovedmåltider og flere mellemmåltider
  • spise fedt af den "rigtige" slags - fx fra fede fisk og frø, nødder, kerner.

Det er også vigtigt at skære ned på kalorierige drikkevarer, såsom sodavand og juice. "Flydende" kalorier mætter dårligere end kalorier, som fås gennem fast føde.

Du kan læse mere om forskellige typer fedt på Dagenssundhed og lære mere om, hvad der er sunde og usunde fedtstoffer.

I Dagenssundheds opskriftarkiv kan du ligeledes finde gode tips og ideer til et sundt og nærende måltid med de livsvigtige fedtsyrer, som din krop har brug for.  


Kilde: "Spis som du vil" af Per Brændgaard Mikkelsen, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 2000

Læses lige nu

Mest læste