Mediter dig til en ny hjerne

Helt ny forskning har vist, at meditation ikke kun giver fred i sindet, men også har en fysisk effekt på fundamentale centre i hjernen.

Danske forskere har netop fundet ud af, at meditation ændrer hjernen hos personer med en lang meditationskarriere bag sig. Hjernescanninger af forsøgspersonerne viste en større tæthed i to centre i hjernen, som er ansvarlig for hjerterytme og åndedræt samt for vores fornemmelse af, hvordan vi går og har det.

Meditation er træning for hjernen

MR scanningerne viste en større tæthed af den såkaldte grå masse, som er de nerveceller i hjernen, der bearbejder information. Forskerne mener, at tætheden skyldes, at forbindelserne mellem nervecellerne er blevet tættere og mere komplekse. Effekten af meditation svarer altså til den effekt du opnår, når du træner dine muskler. Hjernen vokser dog ikke i størrelse, men forbindelserne mellem nervecellerne forbedres.

Derfor virker meditation

Forsøgspersonerne dyrkede meditation i Dzogchen traditionen indenfor tibetansk buddhisme. Effekten af meditationen kunne ses i frontallappen og i et kontrolcenter i hjernestammen.

  • Når vi bliver ramt af stress, mindskes aktiviteten i frontallappen i hjernen.

Når meditation virker afstressende og kan sænke kroppens niveau af stresshormonet cortisol, skyldes det muligvis effekten på dette område i hjernen. 

  • Det er veldokumenteret, at meditation sænker både hjerterytme og åndedræt.

Derfor viste scanningerne naturligvis ændringer i kontrolcentret i hjernestammen, som regulerer vores åndedræt og hjerterytme. Hjernestammen går også under navnet den forlængede rygmarv, og forbinder rygmarv og rygsøjle med hjernen. »Det kan være, at den større tæthed i kontrolcenteret laver en stærkere forbindelse mellem hjerne og krop og øger deres indbyrdes evne til at lytte til hinanden « siger Peter Vestergaard-Poulsen, der stod i spidsen for undersøgelsen.

Forskerne forbereder allerede nye forsøg, der skal afdække, hvor hurtigt forandringerne i de to områder sætter ind. Den viden kan blive meget relevant, idet helt nye undersøgelser har vist, at meditation kan øge vores opmærksomhed og dæmpe stressrelaterede symptomer allerede inden for få dage.  


Kilder
www.dzogchencommunity.dk
www.videnskab.dk
www.saxo.com
Resume af undersøgelsen i det videnskabelige tidsskrift NeuroReport

Læses lige nu

Mest læste