Sodavand – en sød genstand

Genstandsgrænser er noget vi normalt forbinder med alkohol. Nu er der kommet en øvre grænse for søde genstande – læs her hvorfor du højest må drikke ½ L sodavand om ugen.

 

I den mad vi får til daglig må højst 10 % af energien komme fra sukker. Men 6 ud af 10 danske børn og unge får langt mere sukker til dagligt, blandt andet gennem sodavand. Indtaget af sodavand og saft medvirker til fedme blandt børn og unge og senere hjertekarsygdom som voksen, siger Susanne Volqvartz fra Hjerteforeningen. Derfor er der god grund til at indføre en genstandsgrænse.

Anbefalinger til børn, unge og voksne
Hjerteforeningen anbefalede i 2005, at børn, unge og voksne højst må drikke ½ L sodavand om ugen. Anbefalingen benyttes nu af Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen i en helt ny kampagne, der skal få børn til at drikke mindre sodavand. Børn i alderen 3-6 år anbefales max. ¼ L om ugen, mens de helt små under 3 år slet ikke bør få søde drikke.

Sodavand som skurk
Sodavand smager godt, men skal nydes med omhu. Her er hvad et stort sodavandsforbrug kan gøre ved din krop og dine tænder:

  • Børns knogler tager skade, da et stort sodavandsforbrug tager pladsen for den mælk, som styrker knoglerne
  • Du bliver nemt tyk, hvis du drikker sodavand. Blot 1 L sodavand om ugen giver en vægtøgning på 13 kg på et år. Årsagen er overspisning fordi sukker i væske mætter mindre end sukker i fødevarer 
  • Syren i sodavand ætser dine tænder og opløser mineralerne i tandemaljen. I dag har ca. hver 6. teenager syreskader på tænderne 
  • Sukkeret i sodavand giver huller i tænderne. I ½ L er der sukker svarende til 25 sukkerknalder
  • Du får større lyst til søde sager fordi du vænner dig til den søde smag i sodavand. Børn der drikker meget sodavand spiser generelt også mere usundt

Sluk tørsten i vand
Vandet fra de danske haner er af god kvalitet. Der er hverken kalorier eller tilsætningsstoffer i vand, og du kan sagtens dække dit daglige væskebehov ved at drikke 1½ vand om dagen.

Light sodavand og andre alternativer
Du kan putte limeskiver i en vandkande og servere iskoldt, frisk citronvand frem for almindelig postevand. Andre alternativer til sodavand er danskvand og light sodavand. Hvis du er overvægtig er light sodavand et bedre alternativ end almindelig sodavand på grund af et mindre kalorieindhold.
Men husk at også light sodavand og danskvand med citrus kan være skadeligt for dine tænder. Og selvom der ikke er tale om rigtig sukker i light produkterne, så vænner du dig til den søde smag. Det gælder især for børn. Gode vaner skal læres tidligt, og det kan både forældre, bedsteforældre og pædagoger hjælpe til med i dagligdagen. Et godt råd er at nyde light sodavand eller almindelig sodavand til sjældne lejligheder og ikke til hverdag.


Kilder
www.Altomkost.dk
www.maksenhalvliter.dk
www.foedevarestyrelsen.dk  

Læses lige nu

Mest læste