Spændingshovedpine

Den mest almindelige form for hovedpine er spændingshovedpine. Den forekommer ofte i mild grad og er ikke generende for hverdagens gøremål.

78% af befolkningen har på et tidspunkt haft spændingshovedpine. Hver fjerde dansker har spændingshovedpine mindst én gang om måneden og hver 10. én gang om ugen. Spændingshovedpine er derfor en folkesygdom og er den hyppigeste årasg til brug af medicin.

Hvad er symptomerne?

Hovedpineanfaldet skal opfylde mindst 2 ud af 4 følgende kriterier:

  • Mild til moderat i intensitet
  • I begge sider af hovedet eller som en ring om hovedet
  • Pressende/strammende smerte
  • Forværres ikke af fysisk aktivitet

Det er typisk at hovedpinen er værst om morgenen, bedre i løbet af dagen, for så at forværres igen, når man bliver træt. Modsat migræne ledsages spædingshovedpinen ikke af kvalme, opkastninger eller lysskyhed.  

Årsager: Stress og dårlige arbejdsforhold

Forskerne har endnu ikke fundet de præcise årsager til spændingshovedpine. Man ved dog, at personer med spændingshovedpine ofte har meget ømme og spændte muskler og sener især i skuldre og nakkeregioner. Spændingerne (også kaldt infiltrationer) i nakke, kæbe og tindinger er bestemt til musklerne og senerne, der fæstner til muskler i kraniet. Derved opstår hovedpinen. Blandt de faktorer, der kan provokere muskelspændinger og hovedpine er:

  1. Forkert indstillet skrivebordsstol, et for højt placeret tastatur eller ensformige, gentagne bevægelser. Dårlig arbjedsforhold kan medføre spændinger i skulder, nakke og ryg.
  2. Problemer i tænder, kæbe og tyggemuskler. Tænderskæren eller skævt sammenbid belaster tyggemusklerne og kan give hovedpine.
  3. Problemer med øjnene især langsynethed og brydningsfejl. Det belaster øjenmusklerne, hvis du rynker panden og kniber øjnene sammen, fordi du fx har brug for briller.
  4. Slidgigt i hvirvelsøjlen.
  5. Psykisk anspændthed, som vil medvirke at musklerne i ansigt, skulder og nakke spændes mere.
  6. Mangel på eller dårlig søvn
  7. Et dagligt forbrug af smertestillende medicin som hovedpinepiller kan både vedligeholde og forværre hovedpinen

Selvhjælp til at undgå spændingshovedpine

Det er ikke altid nemt at fjerne årsagerne til hovedpinen. For eksempel kan man jo ikke uden videre ændre et stressende arbejdsmiljø. Der er dog nogle ting du selv kan forsøge at gøre for at mindske hyppigheden af spændingshovedpine. Ved at gennemgå din livsførsel punkt for punkt støder du sikkert på ting du kan ændre på for eksempel:

  • Ændre din arbejdsstilling og arbejdsrutiner. Ensartet og skæve stillinger giver anspændte muskler, som udover hovedpine også kan give ondt i ryggen. Derfor er det vigtigt at bevæge kroppen under en arbejdsdag. 
  • Variere din arbejdsdag
  • Få tilstrækkeligt med søvn. Undgå at faktorer som kaffe, uhyggelig nattelæsning m.m som kan forstyre din nattesøvn. 
  • Finde årsagen til psykiske spændinger. Løs konflikterne i familien, omgangskredsen eller på arbejdspladsen og anspændtheden vil reduceres.
  • Holde små pauser i hverdagen og undgå derved stress. Stress kan både udløse og forværre hovedpine. Afspændingsøvelser og massage kan hjælpe med den bedste løsning er at reducere årsagerne til stress.
  • Undgå anstrengte øjne. Få en evt. synsfejl korrigeret hos optikeren eller øjenlægen og hold pauser, hvis dit arbejde indebærer megen arbejde ved computerskærme.

Ikke medicinsk behandling

Alle former for hovedpine er individuelle, og man skal derfor stille en præcis diagnose før man ved hvilken behandlinger, der virker. Følgende former for ikke-medicinsk behandling kan sættes ind mod spændingshovedpinen:

  • Hvile, afspændingsøvelser og evt motion i frisk luft have en lindrende effekt på hovedpinen.
  • Sund levevis
  • Fysioterapi med øvelser og afspænding

Din læge kan for eksempel henvise dig til en fysioterapeut, der kan hjælpe dig med at lave øvelser. En fysioterapeut kan hjælpe dig med et øvelsesprogram for skuldre og nakke, give dig massage og måske vejlede dig i, hvordan du kan ændre din livsstil.

Medicinsk behandling

Spændingshovedpine kan optræde mere eller mindre hyppigt. Sporadisk og episodisk spændingshovedpine får man mindre end 15 dage om måneden, og er ofte en normal reaktion på bekymringer eller søvnmangel. Her virker almindelige smertestillende tabletter som regel ganske godt, men bemærk: De fjerner ikke årsagen!

Læs mere om de forskellige typer af hovedpinepiller og hvilke der er anbefalelsesværdige for dig.

Den kroniske hovedpine er til stede i mere end 15 dage om måneden – ofte hver eneste dag over måneder. Kronisk hovedpine er ofte helt uafhængig af stress og bekymringer og lindres ikke ved almindelige smertestillende piller. Den skyldes formentlig en fejlkodning, der medvirker overfølsomhed i hjernens smerteopfattelse.
De hyppige og kroniske former for hovedpine rammer oftest kvinder end mænd. Den kroniske form for hovedpine starter ofte i puberteten, er mest hyppig i 30-40 års alderen, og kan aftage når man bliver ældre.

 

Find supplerende information om spændingshovedpine hos Apoteket.dk

Kilder

Ugeskrift For Læger 2006;168(20):1950,

Apoteket.dk

Politikens store lægebog 

Læses lige nu

Mest læste