Hold i nakken

Akutte nakkesmerter - også kaldet et hold i nakken - opstår pludseligt, og ofte efter overanstrengelse. Smerten er en advarsel om at nakken ikke er i god form, og derfor har behov for at blive styrket og plejet med omhu.

Akutte nakkesmerter skyldes enten en fiksering på grund af muskelkrampe eller et led, som er blevet låst udenfor sin normale position. Tilstanden kan vare fra en enkelt dag op til adskillige uger, men typisk fortager smerten sig efter en uges tid.

Et hold i nakken er både smertefuldt og ubehageligt, men til gengæld er der som regel tale om en ufarlig tilstand. Du behøver ikke at være bange for at forværre situationen ved at bevæge dig, tværtimod. Faktisk er det meget vigtigt at begynde på en aktiv behandling af nakken med styrkende øvelser, så snart den akutte smerte er aftaget. Kun ved enkelte nakkelidelser som for eksempel discusprolaps kan der være grund til at undgå træning. Talrige videnskabelige studier har vist at jo længere det tager, inden man begynder på behandlingen, des ringere er chancen for at komme sig helt.

Tidligere mente man at behandlingen ikke burde starte, før patienten havde fået en præcis diagnose. Ofte kan lægen imidlertid ikke stille en præcis diagnose (som for eksempel slidgigt eller diskusprolaps), og man taler da om uspecifikke nakkesmerter. Den gamle gyldne regel var ligefrem at patienter med nakkesmerter skulle hvile i sengen indtil smerterne forsvandt. Det har vist sig at være helt forfejlet. Hvile har kun en gavnlig virkning på de helt akutte smerter. Efter 3 dages hvile gælder det om at vende tilbage til sine daglige aktiviteter så hurtigt som muligt for at bevare nakkens styrke og smidighed.

Det er ofte svært at stille en specifik diagnose, når man lider af akutte nakkesmerter, og det betyder så også at den præcise årsag til smerterne ikke kendes. Den moderne behandling af nakkesmerter tager derfor udgangspunkt i symptomernes omfang og varighed, og behandlingsstrategien lægges udfra en overordnet vurdering af situationen.

Hvordan opleves akutte nakkesmerter?

Den kliniske erfaring viser at et hold i nakken typisk opstår efter at man i længere tid har fastholdt samme stilling, for eksempel foran computeren eller bag rattet i bilen. Passivitet er ikke sundt for kroppens bevægeapparat. Et hold i nakken kan også opstå, hvis man har sovet i en akavet stilling eller siddet i træk. Nogle gange kan årsagen være en uhensigtsmæssig brug af nakken, måske langt tids arbejde med at hvidte loft i bagoverbøjet stilling, eller der kan være tale om et vrid, for eksempel idet man stiger ud af bilen. Fælles for mange af disse situationer er netop at de akutte smerter opstår, idet man begynder at bevæge sig efter at have fastholdt samme stilling længe.

I sjældne tilfælde kan smerten være så voldsom at man straks må søge lægehjælp. De fleste finder dog selv en måde at indrette sig med smerten og ubehaget. Smerteoplevelsen er meget individuel, og der er stor forskel på hvilke typer af smerte, man kan tolerere. Det fænomen viser sig tydeligt hos tandlægen, hvor nogle patienter ønsker lokalbedøvelse inden et hul skal bores, mens andre finder det så ubehageligt at blive stukket, at de hellere vil finde sig i smerten fra boringen - og andre igen slet ikke finder det smertefuld at blive boret.

Hvordan behandler man akutte nakkesmerter?

Første gang man rammes af et akut hold i nakken, er der ikke brug for en større indsats, hvis man i øvrigt er rask og aktiv. En eller to dages hvile og måske lidt smertestillende medicin vil som regel være nok til at fjerne den akutte smerte. De fleste har det bedst siddende fremfor liggende, men føler du dig bedst tilpas ved at ligge i sengen, skal du gøre det.

Du kan have gavn af at køle det smertende område med isposer. Isposer kan købes i sportsforretninger, eller du kan blot bruge en pose frosne ærter. Læg et tyndt stykke stof, for eksempel et viskestykke, mellem posen og huden for ikke at få forfrysninger. Lad isposen ligge på i 20-30 minutter. Efter en pause på et par timer kan man så gentage afkølingen i 20-30 minutter. Der er to fordele ved denne behandling: kulden er smertestillende og modvirker samtidig hævelser i vævet, som ofte vil opstå efter en lille skade i ryggen. Vær opmærksom på at varme derfor ikke har nogen gavnlig virkning.

Forsøg at komme i gang med dagligdagen igen efter de første 3 dage. Så snart smerterne letter lidt, bør du gradvis genoptage almindelige aktiviteter og arbejdet. I denne fase er den vigtigste behandling træning af nakken, som giver muskelstyrke og smidighed, og hjælper med til at forebygge yderligere nakkeproblemer. Din læge, kiropraktor eller fysioteraput kan udlevere et træningsprogram til dig med øvelser som udføres hjemme flere gange om ugen.

Du kan fjerne de akutte smerter med håndkøbsmedicin som paracetamol-produkter (for eksempel Panodil, Pamol, Pinex) eller ibuprofen (for eksempel Nurofen, Brufen, Ibumetin, Ipren). Følg doseringsvejledningen omhyggeligt. Hvis disse midler ikke kan fjerne smerten selv når du er i hvile, er det muligt at problemet er mere alvorligt, og du bør derfor spørge din læge til råds. Lægen vil kunne sikre at tegn på andre lidelser ikke er blevet overset, og vil derudover kunne ordinere yderligere smertestillende behandling.

Et nyt hold i nakken - eller flere - indenfor et års tid er tegn på mere grundlæggende problemer, som kræver en større indsats. Konsultér din behandler.

Kroniske nakkesmerter

Hvis akutte nakkesmerter ikke bedres efter 2-3 måneders behandling, og hvis der ikke er yderligere typer af behandling, man kan forsøge, er problemet ved at blive kronisk. Når der ikke kan stilles en mere præcis diagnose, taler man om uspecifikke nakkesmerter. Det kan være svært at acceptere at skulle leve med kroniske smerter, fordi de griber ind i dagliglivet, samtidig med at det er uvist hvornår de vil forsvinde, og hvad deres egentlige årsag er.

Tidligere ventede man med at starte den aktive behandling indtil patienten havde fået stillet en diagnose. Imidlertid er det vigtigt hurtig at sætte ind med træning og aktiv behandling. Eftersom man sjældent kan stille en præcis diagnose, vil behandlingen i stedet blive baseret på en overordnet vurdering af tilstanden og smerternes varighed og omfag. Tidligere tiders gyldne regel var endda at patienter med nakkesmerter skulle holde sig i ro indtil smerterne aftog. Den har vist sig at være helt fejlslagen. Hvile er kun gavnlig i den første akutte fase, og efter 1-3 dage er det vigtigt at leve så aktivt som muligt for at holde nakken stærk og smidig.

Kroniske nakkesmerter er ubehagelige men ufarlige. Hvis du ikke allerede er startet på et træningsprogram for nakken, er det vigtigt at komme i gang nu. Jo længere tid der går, før behandlingen startes, des ringere er chancen for at komme sig helt. 

Hvad skyldes kroniske nakkesmerter?

Årsagerne til kroniske nakkesmerter kan være mange, og der er typisk et samspil mellem fysiske og psykiske forhold. Desuden spiller livsstilen ind. Livsstilssygdomme er kendetegnet ved, at symptomerne først bryder igennem, når en vis sum af problemer har hobet sig op, eller man gennem lang tid har brugt sin krop uhensigtsmæssigt. Det er ofte en tilsvarende langvarig proces at slippe af med symptomerne igen. Nogle kroniske nakkepatienter oplever tilbagevendende problemer. De er symptomfri i længere tid, men nye problemer opstår i perioder, måske to-tre gange om året. Også her er ens livsstil ofte en medvirkende årsag til problemerne. Det kan være at jobbet kræver fysisk styrke i afgrænsede perioder. Alle disse ting skal vurderes af lægen og dig i fællesskab.

Når et problem bliver kronisk, skal nye diagnoser overvejes. Det kan være nødvendigt at få en specialists vurdering, for at sikre at man ikke har overset for eksempel en diskusprolaps. Det er også vigtigt at udelukke alvorlige lidelser som kræft, infektion, knoglebrud eller svær slidgigt i rygsøjlen. Når det er fastslået at operation ikke kommer på tale, gælder det om at komme i gang med optræning hurtigst muligt. 

Hvordan behandler man kroniske nakkesmerter?

Behandlingen af kroniske nakkesmerter er en lang proces, og både fysiske, psykologiske og sociale forhold skal inddrages. Der findes ingen simpel kur. Blokader, manuel behandling (kiropraktik) og smertelindring har kun en midlertidig effekt. I princippet skulle alle dog kunne genvinde en helt normal nakkefunktion.

Træning er et uundværligt led i behandlingen. Engang var det utænkeligt at lade patienter med nakkesmerter udføre krævende træningsprogrammer, men det har vist sig at det på ingen måde er skadeligt. Nakkepatienter har brug for ret omfattende træningsprogrammer, og det kan være en fordel at få træningen overvåget i begyndelsen, for eksempel af en fysioterapeut. Når man har indlært alle øvelser korrekt, kan man begynde at træne på egen hånd. En veltrænet nakke vil altid forbedre din tilstand, selv hvis den ikke kan helbredes helt, og samtidig er dette den bedste forsikring mod yderligere nakkeproblemer.

Dine arbejdsforhold og din livsstil skal undersøges for at finde ud af om de har indflydelse på dine nakkesmerter. Der er næsten altid en forbindelse. Det kan blive nødvendigt for dig at opgive et job som overbelaster nakken, enten fordi det er statisk eller fordi det indebærer tunge luft. Også sportsgrene som golf, badminton og forskellige typer af kampsport kan være et problem. Det er vigtigt at du selv forstår årsagen til problemet og har lyst til at bidrage til at løse det.

I perioder hvor smerten tager til kan det blive nødvendigt at bruge smertestillende medicin, manuel behandling eller blokader. Smertestillende medicin bruges til umiddelbart at lindre smerter. Manuel behandling og blokader kan give en lidt mere langvarig effekt. Målet med manuel behandling er at normalisere nakkens funktion og at forkorte sygdomsperioden ved at modarbejde stivhed i leddene og musklerne.

Læses lige nu

Mest læste