Hold i ryggen - akutte smerter

Akutte lænderygsmerter - også kaldet hold i ryggen eller lumbago - opstår pludseligt, og kommer typisk efter en overanstrengelse eller en akavet bevægelse.

Smerten er et signal om at ryggen ikke er i god form, og at den derfor har brug for at blive styrket og plejet med omhu. Hold i ryggen skyldes enten en fiksering på grund af muskelkrampe eller et led, som er blevet låst udenfor sin normale stilling. Begge dele er smertefuldt og ubehageligt, men akutte lænderygsmerter er næsten aldrig tegn på en alvorlig tilstand. Omkring halvdelen af befolkningen oplever en eller flere gange i livet et hold i ryggen. Nyere undersøgelser viser desværre at også børn ofte oplever rygsmerter. 

Hvor længe varer smerterne? 

Et hold i ryggen kan vare fra en enkelt dag op til adskillige uger, men de akutte smerter forsvinder typisk igen efter ca. en uge. I de fleste tilfælde er smerterne taget af efter nogle måneder, men en del patienter har stadig et vist ubehag i en længere periode. Kun få af tilfældene udvikler sig til kroniske rygsmerter, men har man én gang haft et hold i ryggen, har man en øget risiko for at få flere.

Behandling af rygproblemerne 

Derfor er det meget vigtigt at styrke ryggen for at forebygge flere problemer, og jo før, jo bedre. Så snart den første, akutte smerte er overstået, kan man starte på behandling, for eksempel et rygtræningsprogram med kyndig vejledning. Mange videnskabelige undersøgelser har vist, at jo længere det tager, inden man starter på behandlingen, des mindre er chancen for at blive fuldstændig rask igen. Der er ingen grund til at vente på en præcis diagnose, og derfor tager den moderne behandling i stedet udgangspunkt i symptomerne, blandt andet hvor længe de har stået på og hvor meget smerterne griber ind i dagligdagen.

Tidligere mente man, at folk med rygsmerter skulle ligge stille og skåne ryggen indtil smerterne forsvandt. Det har vist sig at være helt forfejlet. Hvile er kun gavnlig i den første, akutte fase, det vil sige op til 3 dage, og derefter gælder det om at vende tilbage til dagligdags aktiviteter så hurtigt som muligt for at ryggen kan bevare sin styrke og smidighed.

Hvordan opleves et hold i ryggen?

Den kliniske erfaring viser, at et hold i ryggen ofte opstår når man pludselig øger aktiviteten efter at have befundet sig i samme stilling i lang tid. Andre gange kan årsagen være en uhensigtsmæssig brug af ryggen, for eksempel et skævt løft. Den næsten klassiske situation er husejeren, der lægger fliser i sin have og dermed overanstrenger sin ryg med uvant arbejde i en foroverbøjet stilling. Et hold i ryggen behøver dog ikke at skyldes hårdt fysisk arbejde. Selv hjemme i sengen kan man vågne op med et smertefuldt lændehold.

I sjældne tilfælde kan smerterne være så voldsomme, at man bliver nødt til straks at søge læge. De fleste mennesker finder selv en måde at håndtere smerten og ubehaget på. Smerteoplevelsen er meget individuel, og det er forskelligt hvilke typer af smerte hver enkelt menneske kan tolerere. Præcis som hos tandlægen, hvor nogle foretrækker lokalbedøvelse, mens andre finder det så ubehageligt at blive stukket at de hellere vil bores uden bedøvelse, og en tredje gruppe slet ikke føler det særligt smertefuldt at blive boret.

Akutte lænderygsmerter - hvad kan du selv gøre?

Første gang du rammes af et akut hold i lænden, er der ikke brug for en større indsats, hvis du i øvrigt er rask og aktiv.

Køl med is

Et par dages hvile i sengen og måske lidt smertestillende medicin vil som regel være nok til at fjerne den akutte smerte. Derudover kan du køle det smertende område med isposer. De kan købes i sportsforretninger, eller du kan blot bruge en pose frosne ærter. Læg et tyndt stykke stof, for eksempel et viskestykke, mellem posen og huden for ikke at få forfrysninger. Lad isposen ligge på i 20-30 minutter. Efter en pause på et par timer kan man så gentage afkølingen i 20-30 minutter.

Der er to fordele ved denne behandling: kulden er smertestillende og modvirker samtidig hævelser i vævet, som ofte vil opstå efter en lille skade i ryggen. Vær opmærksom på at varme derfor ikke har nogen gavnlig virkning.

Genoptag dagligdagen

Forsøg at komme i gang med dagligdagen igen efter de første 3 dage. Så snart smerterne letter lidt, bør du gradvis genoptage dine almindelige aktiviteter og dit arbejde. I denne fase er den vigtigste behandling rygtræning, som kan styrke musklerne og dermed forhindre nye skader i ryggen. Din læge, kiropraktor eller fysioterapeut kan give dig et træningsprogram, som du selv kan følge hjemme. Hvis du begynder træningen, så snart den værste smerte er overstået, og samtidig får råd om hvordan du bedst klarer de daglige gøremål, vil de sidste smerter sandsynligvis forsvinde indenfor nogle uger eller måneder.

Håndkøbsmedicin

Du kan fjerne de akutte smerter med håndkøbsmedicin som paracetamol-produkter (for eksempel Panodil, Pamol, Pinex) eller ibuprofen (for eksempel Nurofen, Brufen, Ibumetin, Ipren). Nogle gange kan det være nødvendig også at bruge smertestillende medicin for at komme i gang med træningsprogrammet. Følg doseringsvejledningen omhyggeligt.

Gode grunde til at kontakte din læge

Vær opmærksom på disse mulige faresignaler:
Hvis medicinen ikke kan slå smerten ned, selv når du hviler dig, kan der muligvis være tale om et mere alvorligt problem end et hold i ryggen. Lad derfor din læge vurdere situationen.

Et nyt tilfælde af hold i ryggen - eller flere endnu - indenfor et års tid er et advarselstegn om at ryggen behøver yderligere behandling.

Hvis du oplever smerter, som stråler ned i benene (ischias-smerter), bør du også kontakte din læge. Dette kan være et symptom på blandt andet diskusprolaps.


Kilde

www.rygdoktor.dk

Læses lige nu

Mest læste