Hjælp dit overvægtige barn!

Årsagerne til fedme er kort fortalt, at vi indtager for mange kalorier og motionerer for lidt. Hvis dit barn er overvægtigt, er det vigtigt, at du prøver at motivere det til et sundere liv, og heldigvis er der mange gode råd at hente.

Det er ikke usædvanligt i dag, at et barn i skolealderen dagligt drikker sodavand eller fordriver adskillige timer med inaktive aktiviteter som tv-kigning og computerspil.
 

Myten om hvalpefedt

Tidligere mente man, at børn havde godt af at have et ekstra fedtlag på kroppen, det såkaldte hvalpefedt. Man var ikke videre bekymret for børns overvægt, fordi man mente, at børnene ville vokse fra de overflødige kilo. Den teori synes dog ikke at holde vand. I hvert fald er der ingen videnskabelig dokumentation herfor. Tvært imod viser en ny britisk undersøgelse, at overvægt blandt 11-16 årige børn ikke forsvinder i takt med, at børnene bliver ældre.
 
Forskerne bag undersøgelsen undersøgte ca. 6.000 skolebørn i alderen 11-12 år, og fulgte dem over en periode på fem år. Ved at følge skolebørnene over tid så forskerne, at kun få af de overvægtige eller fede børn blev normalvægtige. På baggrund af undersøgelsen mener forskerne, at vedvarende fedme grundlægges allerede før 11 års alderen. Det understreger behovet for en målrettet indsats for at forebygge fedme allerede i den tidlige barndom.

Læs mere om undersøgelsen her

Psykiske og fysiske konsekvenser

Mange overvægtige børn bliver drillet og mobbet på grund af deres størrelse og ringe fysiske formåen. Ofte resulterer det i, at børnene trækker sig tilbage fra fysisk aktivitet som leg og sport.
Det betyder ikke bare, at børnene afskæres fra et aktivt liv, men at de også kan have svært ved at knytte og bevare venskaber. Børnene risikerer at føle sig ensomme, og ofte er konsekvenserne et uhensigtsmæssigt spisemønster og lavt selvværd.

Læs mere om type 2-diabetes
Læs mere om hjerte-karsygdomme

Overvægtige børn har stor risiko for at forblive overvægtige også i deres voksenliv. Det betyder, at de som voksne er mere udsatte for at få livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme og type 2-diabetes.
 
Læs Motions- og Ernæringsrådets rapport om Børn, fedt og hjertekarsygdomme 
og rapport om den danske fedmeepidemi

Hvem har ansvaret for dit barns sundhed?

Fire ud af fem børn har i dag et sukkerindtag, som ligger over det anbefalede niveau på højst ti procent af det samlede energiindtag. Problemet med for meget sukker er, at det er "tomme kalorier", som tager pladsen for anden sundere mad, og dermed bidrager sukkeret uheldigt i energiregnskabet. 

Når børn ikke bevæger sig nok, så vil en energitæt mad med et højt indhold af fedt og sukker resultere i, at fedtet bliver lagret på sidebenene i stedet for at blive forbrændt.
I dag har institutioner og skoler heldigvis langt større fokus på problemet end tidligere, men som forælder har du også et stort ansvar for at hjælpe dit barn til en sundere livsstil. Det handler om at skabe nye vaner i familien, og det behøver slet ikke være svært.
 

Et sundere liv - hvordan kommer din familie i gang?

Der er meget du, som forælder, kan gøre for at hjælpe dit overvægtige barn til et sundere liv. For at fremme barnets motivation, er det en god idé at inddrage hele familien i projektet. Flere undersøgelser peger faktisk på, at et barn er i livslang risiko for at udvikle overvægt, hvis blot en af forældrene er overvægtig. Så måske er det en god anledning til at kigge hele familiens vaner lidt efter i sømmene.
 

Sæt nogle mål

En sund livsstil indebærer, at I tænker over, hvad det er I spiser, og hvor meget I bevæger jer i hverdagen. Formuler i fællesskab nogle mål, som har fokus på både kost og motion. Målene bør ikke være for ambitiøse. Det er bedre at tage små skridt ad gangen, så I ikke kører surt i projektet. Jeres første mål kan fx være. 

- at hvert familiemedlem skal spise 3 stykker frugt/grønt hver dag

- at I kun drikker sodavand og spiser slik om lørdagen

- at I cykler en tur sammen hver anden weekend

Efterhånden som I når jeres mål, sætter I nogle nye, som udfordrer jeres sundhed endnu mere.

Planlæg de daglige indkøb

Et køkkenskab der bugner af slik, kager, chips, sodavand og lignende kan virke som en magnet – ikke mindst på et barn. Hvis du vil hjælpe dit barn ned i vægt, må du sørge for at gå uden om sådanne produkter, når du køber ind. Det er en rigtig god ide at lave en detaljeret indkøbsliste, inden du tager i supermarkedet. Listen vil hjælpe dig til at fokusere på de varer, du har brug for, så du undgår at falde for de mange slagtilbud på usunde fristelser.

Inddrag dit barn i madlavningen

De fleste børn synes det er spændende at lave mad, og ofte er de meget åbne over for at smage helt nye retter. Lad dit barn være med til at bestemme, hvad familien skal spise, og lad det også deltage aktivt i madlavningen. Det kan være hyggeligt, og så giver det desuden dit barn praktisk øvelse og viden om, hvad sund mad er.

Bevæg jer!

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at et barn er aktivt mindst 1 time om dagen. Hvis dit barn ikke allerede dyrker sport, kan du prøve at skabe interesse for det. Undersøg hvilke muligheder der findes i jeres lokalområde og besøg sammen en eller flere idrætsforeninger. Det er en god idé at opfordre dit barn til at tage en kammerat eller veninde med – det kan være nemmere at komme afsted til sport, hvis man går sammen med én, man kender.

Motion kan også være andet end springgymnastik og fodboldkampe. Der er masser af situationer i hverdagen, hvor hele familien kan forbrænde mere energi. Nogle forældre kører fx deres barn til skole. Hvis du gør det, kunne du overveje at cykle eller gå til skole sammen med barnet i stedet for. Ved 15 minutters cykling forbrænder et barn ca. 376 KJ. Til sammenligning er energiforbruget ved en stillesiddende aktivitet kun ca. 47 KJ.

Prøv selv at beregne energiforbruget ved forskellige aktiviteter her

Du kan få flere råd om, hvordan du kan hjælpe dit barn til et sundere liv i hæftet ”Hvalpefedt? – familiens plan mod overvægt”, som er udgivet af Forbrugerstyrelsen.

Sådan kan du støtte dit barn i kampen mod overvægt

  • Sørg for at barnet starter med et fornuftigt måltid

  • Giv barnet en god madpakke med, en det kan lide, så er der størst chance for, at den bliver spist

  • Vær opmærksom på, hvad der bliver spist mellem måltiderne

  • Vær opmærksom på portionsstørrelserne

  • Lad være med at have et lager af sodavand, kiks, chips, kager og andre fristelser i huset

  • Sørg for at fysisk aktivitet indgår som en naturlig del af barnets hverdag

  • Lad ofte de fælles familieaktiviteter være en gåtur, cykeltur eller en tur i svømmehallen

  • Sæt begrænsninger på de passive fornøjelser som fx videofilm og computerspil

  • Undersøg hvad der er af arrangementer for overvægtige børn i omegnen

  • Sund mad og motion skal være en naturlig del af hverdagen

 

Kilder

www.dagensmedicin.dk

www.forbrug.dk

www.altomkost.dk

www.bevaegdignu.com

Læses lige nu

Mest læste