Hvorfor bliver vi fede?

Stadig flere danskere bliver overvægtige og fede på grund af dårlige kostvaner og mangel på motion. Læs her om fedme og dets årsager og få gode råd til at passe på din egen vægt.

Fedme er altid et resultat af at være i positiv energibalance. Den udbredte opfattelse af årsagen er, at energioverskuddet enten skyldes, at du spiser for meget eller dit energiforbrug er for lavt.
Men det er en myte, at overvægte og fede mennesker har lavt stofskifte. I virkeligheden er det basale stofskifte øget hos en overvægtig person svarende til, at den overvægtige både har en øget fedt- og fedtfrimasse.

Fedme udvikler sig over mange år og er en langsom proces. En ubetydelig vægtstigning på 1 kg per år kan opnås ved 3 sukkerknalder i kaffen dagligt. Denne sukkermængde ligger under mæthedsgrænsen og giver et energioverskud på ca. 14 kalorier.

Den sociale slagside - en ond cirkel

Talrige undersøgelser har vist, at ringe socioøkonomiske og psykosociale vilkår fremmer fedme, mens fedme yderligere forringer vilkårene. Årsagerne til disse sammenhænge er ikke helt klarlagte. Men typiske opfattelser er, at fedmen er en konsekvens af adfærd og karakter. Dvs. personer med ringe vilkår spiser for meget, for usundt og motionerer for lidt.

En dansk undersøgelse har vist, at børn der oplever omsorgssvigt har ekstrem høj risiko for at udvikle fedme i deres teenage- og tidlige voksen år. Hypotesen bag denne udvikling er bl.a., at den kroniske stress og usikkerhed, som følger med omsorgssvigtede børn, udløser kemiske signalstoffer fra hjernen til fedtvævet.

Søvnen er afgørende

Mangel på søvn eller blot ringe søvnkvalitet er en risikofaktor for at udvikle fedme, selv hos små børn. Den dårlige søvn kan være udtryk for kronisk stress, og dette udvikler sig nemt til en ond cirkel. Ringe søvn øger kroppens produktion af stresshormoner og påvirker de hormoner, som regulerer appetitten. Konsekvensen er øget stress samt appetit.

Mange mennesker oplever søvnmangel og ringe søvnkvalitet i perioder af deres liv, uden at dette har store konsekvenser for deres helbred. Betydningen af dette for fedmeudviklingen er endnu ikke afklaret.

Fedme gener – findes de?

Forskningen har fundet 3-4 gener, som er involveret i fedmeudviklingen. Forekomsten af disse gener er ikke tilstrækkelig til at du udvikler fedme, men de øger din modtagelighed over for bestemte faktorer i livsstilen. Den betydelige stigning i forekomsten af fedme de sidste 40-50år skyldes primært ændringer i miljømæssige forhold.

Senest har britiske forskere fundet en variation i det såkaldte FTO-gen. Genvariationen slår typisk igennem i 7-årsalderen og er involveret i reguleringen af kropsvægten. Personer, som har to udgaver af FTO-genvarianten har 70 % større risiko for at udvikle fedme sammenlignet med personer uden generne. Forekomsten af FTO-genvarianten i den almene befolkning kendes ikke, men i den britiske undersøgelse fandt forskerne to udgaver af FTO-genvarianten hos 16 % af de undersøgte europæere.
Betydningen af fedme gener for udviklingen af overvægt og fedme er endnu uklar. Men i fedmeforskningen er der bred enighed om, at den stigende fedmeepidemi skyldes flere forskellige faktorer.

Vores biologiske ”set-point”

Hjernens appetitcenter er ansvarlig for vores kropsvægtregulering. Kontrollen involverer et komplekst samspil mellem nervesignaler og hormoner fra både hjernen og vores mave- og tarmsystem. Hos langt de fleste af os fungerer reguleringsmekanismerne upåklageligt og vores fedtdepoter holdes nogenlunde konstante.
Årstidsvariationer er eksempler på, at kroppens fedtdepoter kan op- og nedreguleres. Vi har et naturligt ”set-point”, en såkaldt termostat, som er justerbar i forhold til de ydre omstændigheder. Evolutionen har favoriseret mennesker med en god evne til at optage og gemme kalorier, fordi sult og vægttab i perioder har udgjort almindelige trusler. Derfor er vores ”set-point” nemmere at drive opad end nedad. Det betyder, at vi hurtigt tilpasser os en vægtstigning i takt med, at vores kropsvægts ”set-point” driver opad.

Kroppens reaktion på vægttab

Når du taber dig vil kroppen automatisk opfatte vægttabet som en trussel mod energidepoterne. Derfor øges din appetit automatisk og stofskiftet falder. Heldigvis kan motion til en vis grad modsvare de processer, idet dit stofskifte øges i takt med, at du opbygger muskelmasse og forbedrer din kondition. Evnen til at vedligeholde et vægttab afhænger naturligvis også af psykologiske og motiverende faktorer.

 

Kilder

Astrup A, Ugeskrift for Læger 2006;168(2):135; statusartikel

Nielsen B, Ugeskrift for Læger 2006;168(2):132; statusartikel

Richelsen B, Ugeskrift for Læger 2006;168(2):159; oversigtsartikel

www.berlingske.dk

www.sst.dk

www.videnskab.dk

Relaterede artikler:

Vis alle relaterede artikler

Årsager til energioverskud

  • Stor energitæthed af kosten. Dette kan være vanskeligt at registrere, når du spiser

  • Indtaget af makronæringsstoffer. De har forskellig effekt på mæthedsfornemmelsen og stofskiftet

  • Kostens effekt på den grad af fysisk aktivitet, du har til dagligt

Hvad kan du selv gøre?

  • Bevæg dig hver dag, min. 30 min

  • Tag cyklen på arbejde eller i skole, tag trapperne frem for elevator eller rulletrappen 

  • Find en sport at gå til, hvis du har et stillesiddende arbejde

  • Følg de 8 kostråd

  • Drop sodavand til daglig og spis fiber- og fuldkornsprodukter

  • Spring aldrig dagens 3 hovedmåltider over

  • Spis 3 mellemmåltider hver dag, f.eks. frugt eller grønt 

  • Køb ind, så du altid har køleskabet fyldt med forskellige sunde og velsmagende fødevarer 

  • Køb aldrig ind på tom mave

  • Lær at tyde næringsdeklarationen på varerne i dit supermarked 

  • Lav sunde, lækre retter sammen med venner eller familie 

  • Prioriter din søvn 

  • Drik kun alkohol ved sjældne lejligheder

  • Drik vand til dine måltider

  • Lav kostdagbog over en måned, så du bliver bevidst om dine kalorie- og fedtfælder

  • Vær tålmodig, at bryde vaner tager tid – søg evt. hjælp hos en diætist

Læses lige nu

Mest læste