Diæt mod overvægt

Diætister tilrettelægger en kostplan, der er taget ud fra en individuel betragtning om køn, alder, vægt, spisevaner, fysisk aktivitet og motivation.

Det er afgørende, at du selv er med i fastlæggelsen af energiniveauet og planlægningen for at nå det forventede vægttab. Så få restriktioner som muligt vil typisk gøre det lettere at holde diæten.

Når den ønskede vægt er nået, er det vigtigt at instruere i en livslang kostomlægning, svarende til principperne i normalkosten (de otte kostråd og næringsstoffordelingen) for at sikre, at det opnåede vægttab bevares.

Ser man på energiprocentfordelingen er anbefalingen for en slankediæt:

Protein: ca. 20 %
Fedt: max. 30%
Kulhydrat ca. 50 %

Proteinprocenten er højere i slankekosten end anbefalingerne i normalkosten for at mindske nedbrydningen af proteinholdigt væv, herunder  muskelvæv. Det er blandt andet derfor, at der er så mange typer slankepulver på markedet. Men træd varsomt, når du vil bruge slankepulver. Gør det i samråd med en diætist eller lægen som så kan anbefale et slankepulver, du har brug for.

Vitaminer og mineraler

En nedsættelse af energiindholdet øger kravet til kostens indhold af vitaminer og mineraler. Da det kan være vanskeligt at opnå i praksis, anbefales en kombineret vitamin- mineral tablet så længe diæten varer. Det bør ske i samråd med en diætist eller læge.

 

Kilde

Fødevarestyrelsen, Anbefalinger for den danske institutionskost, 2009

Læses lige nu

Mest læste