Spis fedt og tab dig – med Dr. Atkins´ kuren

En af de slankekure, der har størst gennemslagskraft for tiden, er Dr. Atkins og hans ”new revolution”. Kurens hovedbudskab er, at man skal undgå kulhydratrige fødevarer, som bl.a. brød, kartofler, frugt og grøntsager.

Til gengæld kan man spise løs af protein- og fedtholdige fødevarer som fx kød, ost og smør. Dette er noget, som kan appellere til alle, der ønsker at tabe sig, og til dem der ikke kan se sig selv spise ”kaninfoder” i flere måneder. At Atkins siden 1992 har solgt over 45 millioner bøger om sin kur, vidner om at der er mange, som finder netop denne kur attraktiv.

Spis det gode fedt og proteiner

Grundprincipperne hos Dr. Atkins er, at man skal skifte kulhydraterne ud med fedt og proteiner. Dr. Atkins mener, at når man følger en kulhydratfattig diæt, får man en ”stofskiftefordel”. Med en ”stofskiftefordel” skal forstås, at vi i stedet for at forbrænde glukose, som er det man bl.a. forbrænder ved indtagelse af kulhydrater, i stedet vil forbrænde fedt for at få energi. Dr. Atkins forklarer videre, at man ved at indtage en fedt- og proteinholdig kost hurtigere vil opnå en mæthedsfornemmelse. Dermed mener han, at man vil få færre kalorier – og på den måde tabe sig hurtigere. På grund af det sparsomme indtag af kulhydrater anbefaler Atkins, at man tager kosttilskud for at kompensere for de manglende næringsstoffer. 

De 4 faser

Vælger man at begynde på kuren, skal man forberede sig på at kuren består af 4 faser. Før man starter på Dr. Atkins kuren, er det vigtigt, at man sætter sig et realistisk mål for, hvor stort ens vægttab skal være. Dette mål vil følge én igennem de 4 faser og skal motivere til ikke at stoppe. De enkelte faser vil kort blive beskrevet neden for, for at give et indblik i hvad man skal igennem, hvis man vælger Dr. Atkins kuren.

Induktionsfasen:  

Er tænkt til at forårsage et vægttab ved at ændre på kroppens kemi. Det betyder, at man får kroppen til at skifte fra at forbrænde kulhydrater til primært at forbrænde fedt. Og så skal man undlade at spise sukker, hvede, alkohol mm. Fasen er med til at stabilisere blodsukkeret og begrænse spisetrangen. For at opnå disse forandringer skal man følge et 12-punkts regelsæt, og så skulle man kunne se resultater allerede efter 14 dage. Er man efter de 2 uger stadig frisk på at fortsætte på kuren, skal man starte på det andet trin, vedvarende vægttab.    

Vedvarende vægttab

I denne fase handler det om, at man skal skræddersy et kostprogram efter sin egen smag. Bl.a. er det ”tilladt” at indtage langt flere kulhydrater, end man måtte under induktionsfasen. Derfor går en stor del af denne fase med at finde ud af hvor meget og hvilke kulhydrater man kan spise uden at tage på.

Optakt til stabil vægt

Ved begyndelsen af den tredje fase er man kun 2-5 kilo fra sit endelige mål, derfor handler fasen om at sætte farten ned og vænne kroppen til en stabil vægt. Fasen kan derfor opleves som lang og sej, da resultaterne vil komme langsommere end i foregående faser.

Stabil vægt for livet

Når man afslutningsvis har nået den vægt, som man satte sig for at komme ned på, handler det i denne fase om at fastholde vægttabet og samtidig udvide sit sortiment af fødevarer. Dog lægges der stor vægt på, at man ikke går tilbage til sine oprindelige kostvaner.

Kuren anbefaler, at man under alle faserne dyrker regelmæssig motion og indtager de anbefalede kosttilskud. 

Risici ved kuren

Den videnskabelige dokumentation for at kuren på lang sigt både virker og ikke er sundhedsskadelig, halter.

En række danske forskere, med Arne Astrup som frontfigur, har evalueret de undersøgelser, der findes om Atkins kuren, og forskerne mener ikke, at der er belæg for, at kuren er vejen frem mod et varigt vægttab. Denne konklusion står de danske forskere ikke alene med. I 2002 mødtes ernæringsforskere fra hele verden for at samle og diskutere den viden der er om kost, ernæring og forebyggelse af en række sygdomme, herunder fedme.

Resultatet blev en klar videnskabelig dokumentation for, at skal man mindske risikoen for overvægt og fedme, bør man være fysisk aktiv og indtage en kost bestående af meget frugt og grønsager og fuldkornsprodukter. Derfor fraråder forskerne også, at man indtager en kost med en høj energitæthed, og som har et højt indhold af fedt eller sukker. På baggrund af ovenstående kan kuren, ifølge Fødevarestyrelsen, ikke anbefales som slankekur.

 

Kilde

Dr. Atkins´ nye kost revolution. Se mere om bogen her

Ugeskrift for læger

Læses lige nu

Mest læste