Råd om rygestop

Personlig rådgivning og rygestopkurser er de to mest effektive metoder til rygestop. Kommunerne har ansvaret for tobaksforebyggelse, og mange kommuner tilbyder gratis hjælp og støtte til rygestop.

Kontakt din lokale kommune eller region, for at få oplysninger om, hvilke offentlige tilbud om rygestop, der er i dit lokalområde.

På Cancer.dk kan du også se landsdækkende tilbud om rygestop og et landkort, der leder vej til din kommunes tilbud.

Derudover findes der en lang række private behandlere, der tilbyder hjælp med at sige farvel til tobakken. Det kan være alt fra hypnotisører til folk, der holder kurser på arbejdspladsen for at skabe et røgfrit miljø.

10 gode råd om rygestop

Kræftens Bekæmpelse har følgende 10 råd om rygestop. De første 5 råd er til rygere, som gerne vil stoppe, de sidste 5 er til ex-rygere, der gerne vil forblive røgfri.

5 råd før rygestoppet

  • Sæt en fast STOP-dato 2 til 3 uger frem og gør dit rygestop til det vigtigste projekt i nogle uger. STOP-dagen må gerne være en stille fridag.
  • Nedskriv dine vigtigste grunde til at holde op. Du kan evt. tilføje de største udfordringer, som du forventer.
  • Forbered dig grundigt. Et rygestop er et vigtigt projekt. Du kan evt. læse mere på vores hjemmeside eller bestille en Rygestopguide på telefon 80 31 31 31.
  • Lav en rygedagbog med hvor og hvornår du ryger. Forbered dig på steder og tidspunkter med stor risiko for at falde i. Afled din opmærksomhed eller find erstatning for smøgerne.
  • Undersøg om der er rygestopkurser i din kommune. Overvej en ekstra gang, om du kan bruge rådgivning. Du øger dine chancer for succes med et rygestopkursus eller ved individuel rådgivning af en rygestopinstruktør.

5 råd til at forblive røgfri

  • Hold fast i dine vigtigste grunde til at holde op. Du gør dig selv og dit helbred en stor tjeneste ved at holde fast.
  • Beløn dig selv. Hver dag. Dit rygestop er en præmie værd. Du har givet afkald på røgen, så det er rimeligt at sætte noget i stedet.
  • Hvis du får trang til at ryge, så prøv at aflede din egen opmærksomhed. Trangen varer kun nogle minutter ad gangen.
  • Brug de gratis tilbud: Find opbakning hos dine nærmeste eller ring til STOP-linien på tlf. 80 31 31 31.
  • Hvis du falder i en aften er slaget ikke tabt. Undersøg hvorfor og hvordan det gik galt, så du undgår at ryge igen.  


Kilder
Cancer.dk - Tobak
Sundhedsstyrelsens pjece "Fakta og råd om rygning og rygestop". 

Relevante links:

Kræftens Bekæmpelse
Dr. STOP - hjælp til rygestop
Globalt Initiativ for Kronisk Obstruktiv Lungesygdom
Sundhedsstyrelsen
Danmarks Lungeforening
Hjerteforeningen

Læses lige nu

Mest læste