Grib kontrollen - mindsk din stress

Står du selv ved roret i dit liv? Hvis du ikke gør, vil dit liv højst sandsynligt sejle uden et egentligt mål. Samtidig giver du kontrollen til dine omgivelser. Men du kan genvinde kontrollen!

Stresshåndtering handler først og fremmest om at gribe kontrollen over dit eget liv. Kontrol med dine tanker, følelser, din planlægning og med måden du håndterer problemer på. Der er mange måder at håndtere stress på. Måske har du allerede afprøvet nogle?

Alle metoder til stresshåndtering kræver forandring, enten i dig selv eller ændring af konkrete situationer. Der er intet facit, nogle metoder virker hos nogen, men ikke hos andre.
Her er 10 gode forslag, som tager udgangspunkt i at gribe kontrollen over dit eget liv.

1) Find en teknik som passer dig!

Når du er stresset, er det nyttigt at have kendskab til og erfaring med teknikker, der kan hjælpe dig med at takle din krops stressreaktioner. Videnskaben har faktisk påvist, at følgende metoder kan mindske stress reaktionen i din krop:

  • Afslapningsteknikker 

  • Meditation 

  • Behagelig fysisk aktivitet


Det er vigtigt, at du afprøver teknikkerne, når du er afslappet. Du skal give dig selv tid til at lære dem godt at kende. Så vil du have nemmere ved at trække teknikkerne frem i de situationer, hvor du føler dig stresset.

2) Bryd de dårlige vaner!

Det er meget almindeligt, at stressede mennesker takler deres stresssituation ved f.eks. at ryge, drikke for meget alkohol eller overspise. Handlingerne er også stress håndteringsteknikker, men de er skadelige for kroppen. Prøv at gøre dig bevidst om, hvilke skadelige teknikker du allerede benytter. Tag dernæst en beslutning om at bryde de dårlige vaner. Tilmeld dig en gruppe eller et netværk, hvor du kan få støtte og opbakning fra personer i samme situation.

3) Bliv bevidst om hvor du har indflydelse!

Stress hænger tæt sammen med bekymringer om fremtiden. En fremragende mental teknik, som vil hjælpe dig fremover er at tænke på følgende.
Forestil dig, at du har en cirkel med alle de ting i dit liv og i dine omgivelser, som du har indflydelse på. Så forestil dig, at du også har en cirkel der indeholder ting, du ikke har indflydelse på. De to cirkler kan godt lappe ind over hinanden og indeholder tilsammen alle de ting, som du potentielt kan gøre dig bekymringer om. Men det er her, at du skal bremse dine tanker og stille spørgsmålet: Hvilke ting har jeg indflydelse på i mit liv?

Se kun på denne ene cirkel, for den anden cirkel indeholder unødvendigt stress. Dvs. ting du alligevel ikke har indflydelse på. Din mentaltræning går altså ud på, at bremse bekymringerne i cirklen, hvor du ikke har indflydelse og fokusere på de områder, hvor du virkelig kan gøre en forskel!

Stress:

Dine tanker styrer dine følelser

Årsagen er, at tanker og følelser er tæt forbundet.
Det er ved hjælp af tanker, at vores følelser opstår. Alle kan lære at få kontrol med deres tanker. En negativ indstilling er ofte blot en dårlig indarbejdet vane.

  • Stop op, når de negative tanker melder sig

  • Find den positive vinkel frem - der er altid en positiv vinkel

  • Gentag den positive tanke for dig selv

  • Den positive tanke vil føde en positiv følelse

Lav øvelserne hver dag. Før du ved af det, har du fået indarbejdet en ny god vane!

4) Skriv problemerne ned!

Når dine tanker kredser omkring et problem, så identificer problemet. Ligger det i den ene eller anden cirkel? Hvis du har en indflydelse på det, så konkretiser problemet, skriv det ned og beslut dig for en handlingsplan. Skriv ned på et stykke papir, hvilke muligheder du har for at løse det. Stress gør det vanskeligt at holde styr på tanker og løsninger oppe i hovedet. Ved at skrive problemerne ned, starter du allerede en proces, hvor du identificerer, konkretiserer og tager kontrol over dine tanker. Du kan evt. få hjælp fra andre. Forpligt dig selv til at løse det - vis overfor dig selv, at du er en handlingens mand eller kvinde!

5) Tag Kontrol over dine tanker!

Du har nok hørt denne her før: Er glasset halvt tomt eller halvt fyldt? Hvilken udtalelse hælder du selv mest til? Vil du høre en hemmelighed? Du får, hvad du tror du fortjener. Det skyldes, at alle mennesker styres hen mod det, som de dybest set er tiltrukket af. Dvs. dine tanker styrer dig. Hvis du altid forventer det værste, så sker det sjovt nok også. Men hvis du derimod tror, at du vil opnå fantastiske ting, så vil det også ske.
Det mærkes måske fjollet til at begynde med, fordi processen er meget bevidst. Men som med alle andre nye vaner, vil denne øvelse, når den praktiseres tilstrækkelig mange gange, blive til en ny god vane, som indlejres i din underbevidsthed.

6) Opbyg en robusthed!

Arbejd med at udvikle en mere robust personlighed. Robusthed er karakteriseret ved følgende træk:

  • Indsigt - lær dig selv at kende og accepter hvem du er 

  • Tilpasningsevne - din evne til at tilpasse dig og reagere på kreative og opfindsomme måder

  • Ansvarlighed - du kaster ikke skylden på andre, men påtager dig selv ansvaret for at løse dine problemer

  • Engagement - du engagerer dig i din tilværelse og til personlig udvikling 

  • Forbindelse - du kommunikerer med klarhed og åbenhed

7) Før dagbog!

Skriv dine bekymringer ned i en dagbog hver dag, inden du går i seng. Undersøgelser har vist, at det mindsker stressniveauet og hjælper folk med at få et mere positivt og nuanceret perspektiv på tilværelsen.

8) Latter er god medicin!

Ligesom en positiv tilgang til livet mindsker stress, afhjælper en god humor også stressreaktioner. Brug din humor og engager dig i flere sjove oplevelser. Livet er hvad du gør det til, prioriter derfor sjove og hyggelige begivenheder og dyrk det sjove frem for tragedierne.

9) Husk at elske dig selv!

Hvordan behandler du folk, som du godt kan lide? Du bruger tid på dem og hygger dig sammen med dem, ikke? Hvad med dig selv? Giver det ikke også mening at vise, at du også kan lide dig selv? Husk derfor at pleje dig selv hver eneste dag. Beslut dig for at bruge et antal minutter hver dag, som kun skal handle om at være god ved dig selv. F.eks. kan du tage et langt varmt bad, kigge på billeder af ferier, som gør dig glad, lytte til din yndlingsmusik eller gå til massage. Der er ingen grænser, bare du er god ved dig selv.

10) Styrk dit netværk!

Alle undersøgelser viser, at personer med et godt stabilt netværk bedre takler problemer, udfordringer eller sygdomsforløb og generelt oplever en bedre livskvalitet. Begynd at fokuser på dit sociale netværk, hvem har du i din indercirkel, som du kan regne med og stole på? Et godt socialt netværk består af familie og/eller venner og udgør fundamentet i dit liv. Det er dem, som er din støtte og opbakning både i gode og mindre gode tider.


Læs også

Om stress og stresshåndtering her .

Kilde

www.everydayhealth.com

www.helpguide.org

Læses lige nu

Mest læste