Meditation

Meditation er dit daglige mentale bad for at holde dit sind klart og nærværende. Det er en enkel metode, som har mange fordele for dit velvære.

Vi har vænnet os til at holde vores sind og tanker i gang i næsten alle vores vågne timer. Vi går på arbejde, ser fjernsyn, underholder og underholdes. Vi er næsten konstant i gang med noget, eller på vej til noget. Vi er under konstant pres på vores job, forventninger fra familien, forventninger til os selv, for lidt motion, for lidt eller for dårlig søvn, dårlig kost og de generelle livsstilsvalg, vi har foretaget. Vi tager os ikke tiden til at mærke efter, om vi er på den rette eller forkerte vej. Derfor ophobes stress og uro i os.

Hvis du tæller minutterne på en dag, hvor du giver dig selv pusterum og lader sindet få ro til at bearbejde og reflektere over alle disse indtryk og giver kroppen ro til at restituere, er de ikke mange. Meditation hjælper dig til at fordøje indtrykkene og bringe sindet til ro. Meditation virker således som en mental pause i den strøm af tanker og mental aktivitet, man oplever i hverdagen.  Mange beskriver, hvordan de efter meditation har en oplevelse af at have tømt hovedet for tanker. Hvor dine vanlige aktiviteter er udadvendte og ofte fyldt med tankespring om fortiden og fremtiden, så er meditation en indadvendt aktivitet. Denne indadvendte aktivitet virker som en snor i nuet, til en tilstand af væren i stedet for gøren.

Fordele ved meditation

Gevinsten ved at gøre brug af meditation i dagligdagen er afspænding, mindre stress, mere energi og personlig udvikling. De positive effekter af meditation er dokumenteret i mere end 500 videnskabelige undersøgelser verden over. Nedenfor kan du se en række af de positive resultater, meditation kan give dig:

  • Naturligt reduceret åndedrætsmønster

  • Lavere blodtryk

  • Reduceret kolesterol

  • Fald i mængden af stresshormoner

  • Fald i afhængighed af cigaretter, alkohol og stoffer

  • Øget opfattelsesevne og hukommelse

  • Øget produktivitet på arbejde og hjemmeMindre sygefravær

Det er ikke særlig svært at meditere

Meditation er ikke en trend eller et modefænomen. Det er en samlet betegnelse for en lang række teknikker, som har været anvendt og udviklet i mange forskellige kulturer i årtusinder. Meditation er gammel visdom, hvis oprindelige formål var at opnå kundskab og selvindsigt, at kunne se ind i og bedre forstå sig selv.

Alt hvad der kræves for at få effekt af meditation er 15 minutters daglig ro, regelmæssighed i udøvelse af meditationen og en bekvem siddestilling, som kan være alt fra yndlingsstolen derhjemme til pladsen i toget. Den største udfordring, før man begiver sig ud i at lære at meditere, er i virkeligheden evnen til at turde give slip på kontrollen.

Daglig meditation går ud på at opbygge en god vane. Ligesom du dagligt tager bad for at holde kroppen ren, kan du meditere dagligt for at holde sindet klart og nærværende. Ved daglig meditation opnår du større frihed til at handle gavnligt i livets forskellige situationer.

Læs om hvordan du kan lave en meditation

 

Kilder

Læses lige nu

Mest læste